Så jobbar Marlene för att skapa
publicitet inför skidskytte-VM i Östersund
Det är fantastiskt roligt att ta del av all publicitet inför kommande VM i Åre och Östersund. Vi är nog många som känner stolthet över vår region och den marknadsföring som publiciteten innebär är ovärderlig. Att media är intresserade av VM är väntat, men för att få ut mesta möjliga publicitet kring arrangemanget ligger det ett målmedvetet arbete bakom. Det säger Marlene Ström, Trampolin PR, som just nu har fullt upp med uppdraget som presschef för skidskytte-VM i Östersund 7–17 mars 2019.
Vi har läst och hört om VM i både lokal och nationell media. Hur mycket arbete ligger det egentligen bakom den publiciteten?
– Viss publicitet skapas så klart av sig själv när det är ett VM, men det finns också ett genomtänkt och strategiskt arbete från min sida. Jag har till exempel rest och träffat redaktioner både på lokal- och på riksnivå för att berätta om Skidskytte-VM och förhöra mig om hur och vilken typ av material de är intresserade av. Jag har jobbat mycket med att hitta bra vinklar till olika medier och ha personliga kontakter med journalister. Men också att plocka fram de nyheter som just den redaktionen är intresserad av. Till exempel har Säffle Tidning nyligen skrivit om två personer från Säffle som kommer resa till Östersund för att delta som funktionärer på Skidskytte-VM. Vinkeln blir lokal trots att avståndet mellan Östersund och Säffle är stort.
Vad är det som intresserar media?
– Skidskyttesporten är det som är absolut mest intressant. Nu har vi ett intressant landslag som gör fina resultat. Det är jättepositivt så jag behöver haka på sportnyheterna. Därför har jag plockat fram saker som är kopplat till sporten på ett tydligt sätt. I samarbete med Mittuniversitetet har vi plockat fram forskning som utvecklar skidskyttesporten. Vårt eget hållbarhetsarbete har också varit intressant eftersom klimatet påverkar framtida vintersportevenemang. Att vi har två VM i Jämtland skapar så klart intresse för att både jämföra och lyfta fenomenet.
Vad är ditt bästa tips till andra som vill jobba med publicitet?
– Som alltid gäller det att ha en bra nyhet. Skilj på marknadsföring och redaktionellt innehåll. Och som jag sa tidigare; rätt nyhet för rätt redaktion. Dagens Industri är inte intresserade av att lyfta maskoten Storsjöodjuret eller att det jobbar 950 ideella funktionärer med Skidskytte-VM. Däremot vilken effekt två VM har på näringslivet i Jämtland.
Hur är det att jobba med ett uppdrag som presschef för VM?
– Jag jobbar i princip heltid med VM just nu. Som konsult på Trampolin PR är jag van att jobba med flera uppdrag parallellt och snabbt gå ut och in i olika uppdrag. Det är roligt att under en period få ha fullt fokus på en sak. Men erfarenheten från konsultrollens många bollar i luften är en bra erfarenhet då vi inom Skidskytte-VM är en liten organisation och det är diverse frågor som hamnar på mitt bord. För mig personligen är det roligt och utvecklande att få jobba med både TV-produktionsfrågor och pressfrågor för ett så här stort evenemang. Jag kommer att ha mycket ny erfarenhet med mig till våra andra uppdrag när jag är klar med VM.