Delat ledarskap och plats för kreativitet

I år har Trampolin PR funnits i tio år! Från att vara ett nystartat tvåpersonsföretag är vi idag en etablerad byrå med tio medarbetare. Den roliga, lärorika och periodvis ganska utmanande resan berättade jag och Marlene om på vårt första frukostsnack den 9 januari. Här kommer en minivariant av det snacket i form av tre konkreta lärdomar som vi tar med oss i vårt fortsatta arbete. Se det som tips, inspiration eller kuriosa.

1. Delat ledarskap ger driv och frihet

Vem som ska vara chef och vd har aldrig varit viktigt för varken Marlene eller mig. Under de första fem åren hade vi ingen uttalad vd, istället var vi ansvariga för olika områden som personal, ekonomi, egen PR osv. Efter hand när vi fick fler medarbetare och omgivningen också började förvänta sig att det skulle finnas just en vd bestämde vi oss för att hitta ett nytt sätt att jobba. Istället för att ansvara för olika områden började vi turas om att ta helhetsansvaret. Jag var vd i två år, sedan Marlene i två år, och nu är det min tur igen. Det här sättet att växeldra har fungerat bra för oss. Framför allt orkar vi hålla energin uppe när vi turas om att dra, det ger oss också en frihet att tänka på och göra annat när vi har våra vd-fria år. Alla företag måste naturligtvis hitta sina egna bästa sätt, men kanske skulle fler företag och företagare må bra av att jobba med någon form av delat ledarskap?

2. Att fatta beslut ger energi till nya tankar

En till synes liten sak som har varit viktigt för oss är att inte dra ut på beslut. Det finns få saker som tar så mycket energi som att vela, fundera och älta. Vi brukar vara ganska snabba att fatta beslut och då med en vetskap om att det faktiskt ganska ofta går att bestämma om. Just nu bestämmer vi så här! Om det visar sig vara feltänkt då tänker vi om. Men, och det här är ett stort men, man ska så klart inte slarva med viktiga beslut! Varningssignaler ska tas på allvar, referenser ska kollas upp och olika alternativ övervägas. Men sen är det inget att dra ut på! Ett ofattat beslut mindre att fundera över ger energi och utrymme för nya tankar. Det är i alla fall min erfarenhet.

3. Tillit och utrymme ger kreativitet och handlingskraft

En arbetsplats där det är lätt att göra fel, kanske klä sig fel och säga fel saker hämmar. Rörelseutrymmet blir snävt och varken människor eller idéer får plats att utvecklas. Om du däremot skapar en arbetsplats där det finns trygghet och utrymme att ta ut svängarna, ta egna initiativ, komma med knasiga förslag – ja, vara sig själv helt enkelt – då lägger du en bra grund för kreativitet, trivsel och i slutändan bra leveranser till kund.

Så tänker vi! Och vi försöker jobba med att skapa trygghet och tillit, bland annat genom att lära känna varandra utanför de invanda rollerna på kontoret. Vi har till exempel kört hundspann i Ottsjö, varit på balett i Wien, vandrat både i Jämtlandsfjällen och på Teneriffa. Allt med syfte att, absolut ha kul, men framför allt skapa en bättre, mer kreativ arbetsplats.

Självklart räcker det inte att göra lite trevliga personalaktiviteter för att skapa en bra arbetsplats, det finns många fler delar som spelar in. Det finns alltid saker att jobba med inom det här området, och det är inte alltid självklart och enkelt. Men en sak är vi i faktiskt tvärsäkra på och det är grundtanken om att tillit och utrymme att vara sig själv är superviktigt, förmodligen i alla branscher, men definitivt i vår!

/Helena

28 mars: Presschef för VM – skapa publicitet, stötta tv-produktion och vara en god värd
9 maj: Normkreativ kommunikation – vi snackar inkludering och mångfald
12 september: Om flyttmönster, brödrostar och platsers attraktion
7 november: Film – nödvändigt ont eller rolig möjlighet?
12 december: Vilka sociala medier vinner och vilka försvinner 2020?

Kommande frukostsnack i Rosa huset. Läs mer och anmäl dig på vår Facebooksida där eventen publiceras löpande.