Tillgänglig
kommunikation
Vem kan ta del av det du kommunicerar? Genom att fundera ett varv extra på hur din kommunikation kan bli mer tillgänglig ger du fler människor möjlighet att ta del av den. Samtidigt blir det säkerligen enklare och bekvämare även för de målgrupper du redan har.
Mycket av det som upplevs som god tillgänglighet av din målgrupp, är dessutom detaljer som även uppskattas av sökmotorer så som Google och kan ge stora fördelar i sökresultatet.
Tips ur Checklistan!
Tillgänglig
film och bild
Tips ur Checklistan!
Tillgänglig hemsida
Oavsett om du bygger din hemsida själv eller köper tjänsten så är det bra att känna till vad den ska innehålla och hur den ska vara uppbyggd för att fungera för så många som möjligt. Vi har därför sammanställt några av de viktigaste sakerna att tänka på:
5
saker som
gör din design tillgänglig
5
saker som gör
din design tillgänglig
- 1
Välj färger, bakgrund och typsnitt så att du får en god kontrast.
- 2
Jobba med rubriker och typsnitt så att du får en tydlig hierarki i informationen.
- 3
Välj typsnitt utifrån ändamål, välj i första hand serif-typsnitt för print och sans serif-typsnitt digitalt.
- 4
Välj textstorlek utifrån format. Dubbelkolla att texten är läsbar även i verklig storlek.
- 5
Tänk på var informationen ska användas när du väljer material. Kommer exempelvis ljussättning eller väder påverka hur enkel informationen är att ta del av?
Tips ur Checklistan!
Tillgängligt språk
Det är lätt att bli överväldigad av alla goda råd och regler som finns kring skrivande därute, men vi kan nog alla vara överens om att språket har en viktig roll i om du får fram ditt budskap eller inte. Vi har därför försökt sammanfatta det viktigaste att tänka på när du skriver.
Tre grunder att luta sig mot för att få ett bättre och mer tillgängligt språk:
- 1
Skriv vårdat
Följ den officiella språkvårdens rekommendationer, som exempelvis Svenska Akademins ordlista och Svenska skrivregler. - 2
Håll det enkelt
Undvik invecklad meningsstruktur, ålderdomliga uttryck, förkortningar och facktermer som mottagaren inte förstår. - 3
Gör det begripligt
Tänk på läsaren när du bestämmer vilken information texten ska innehålla, i vilken ordning du tar upp saker och ting, hur du delar upp texten i stycken och hur du väljer rubriker.
Mer konkret handlar det alltså om att:
6
steg för tillgängligare sociala medier
6
steg för tillgängligare sociala medier
- 1
Använd ett lättförståeligt språk och dela upp långa stycken så att det blir luftigt.
- 2
Låt inte emojis, bilder eller videor vara bärande av budskapet, berätta även i text.
- 3
Var tydlig med vart länkar går och korta dem gärna.
- 4
Infoga färdiga emojis istället för att skapa egna med hjälp av tecken, exempelvis ; ) <3
- 5
Inled varje ord i en hashtag med stor bokstav, exempelvis #TillgängligKommunikation.
- 6
Ange alternativ text till de bilder du publicerar.