Dags för bubbel och ballonger?

Det är väl få saker som gör en människa så nöjd som att nå ett mål. Oavsett om det handlar om att damma in en fotboll i krysset, att tippa rätt på travet eller att nå ett önskat resultat på jobbet. ”Nu är det dags för bubbel och ballonger”, brukar vi säga på Trampolin PR. Det betyder att vi är nöjda över en leverans och har anledning att fira. Men exakt hur stolta ska vi vara? För att veta det behöver vi sätta mål och mäta.

En siffra säger mer än tusen ord

Min upplevelse är att fler och fler som jobbar med kommunikation och marknadsföring inser vikten av mål och uppföljning. Det gör också vi i våra uppdrag. Men ser man sanningen i vitögat så har vår bransch fortfarande en del att lära. Ibland blir vi så fångade av att ta den snyggaste bilden, göra den coolaste filmen eller skriva den mest levande texten att vi kan tappa bort syftet och glömmer målet. Men för kunden betyder kanske siffran mer än tusen vackra ord?

Att mäta är inte bara viktigt för våra kunder eller målgrupper. Det gör oss själva relevanta och inger respekt. Tänk att som kommunikatör kunna säga till en chef eller styrelse; ”Vår kundtidning fick betyg 4,2 av 5 i en mätning. Målet var minst 4 så vi har nått över det.” Det smäller högre och känns så mycket roligare än ”Vår kundtidning är väldigt uppskattad. Alla tycker att den är bra”.

Gör det enkelt

En metod för att strukturera och förenkla målsättning är den så kallade målkedjan. Den är nyttig, oavsett om du jobbar som kommunikationskonsult eller kommunikatör inhouse:

Börja med att fråga uppdragsgivaren, eller dig själv, vad är slutmålet?
Vi låtsas att målet är att anställa två nya medarbetare inom ett bristyrke i hård konkurrens. Du ska hjälpa dem att nå dit, men kan knappast ta hela ansvaret för rekryteringen. Du kan bidra till att skapa uppmärksamhet, men hur intressant jobbet är, hur intervjuerna genomförs och hur ambitiös referenstagningen är, hänger faktiskt på någon annan.
En del av en mycket förenklad målkedja skulle då kunna se ut så här:

  • Aktivitetsmål: Producera intresseväckande film som sticker ut
  • Resultatmål: 5 000 visningar när den publiceras på Facebook, 800 klick på länk till platsannonsen etc. (utgå från tidigare resultat)
  • Effektmål: 200 personer ansöker
  • Slutmål: Två medarbetare anställs

I det här exemplet skulle jag säga att kommunikatörens ansvar gäller aktivitets- och resultatmål. För effektmål och slutmål ansvarar HR eller berörd chef. Når vi 5 000 visningar och 800 klick, då blir det bubbel och ballonger i detta exempel. I verkligheten hade vi nog dock haft några mål till.

Har du tips och/eller tankar om mål och uppföljning? Dela gärna med dig!