Tillgänglig
kommunikation

Vem kan ta del av det du kommunicerar? Genom att fundera ett varv extra på hur din kommunikation kan bli mer tillgänglig ger du fler människor möjlighet att ta del av den. Samtidigt blir det säkerligen enklare och bekvämare även för de målgrupper du redan har.

Mycket av det som upplevs som god tillgänglighet av din målgrupp, är dessutom detaljer som även uppskattas av sökmotorer så som Google och kan ge stora fördelar i sökresultatet.

Illustration på ett förstorningsglas med ett öga i.
Illustration av en filmkamera
Tips ur Checklistan!

Tillgänglig
film och bild

  • Texta alltid dina filmer
    Ladda gärna upp undertexten som en separat SRT-fil (SubRip-filformat) så kan de som behöver förstora och förminska texten utifrån behov.

  • Beskriv dina bilder och
    filmer med alternativ text (alt-text)
    Nyttja möjligheten att komplettera dina bilder med alt-text när de publiceras på webb eller i sociala medier. Alt-texten beskriver bilden för användare med synskador, men bidrar även till att exempelvis Google bättre förstår ditt innehåll.

  • Tänk på att ha god kontrast mellan bild och text
    Om möjligt undvik att använda text i bild, och låt aldrig text i bild vara bärande av budskapet.

  • Låt inte videon starta automatiskt
    De filmer som ligger på en hemsida ska vara enkla att starta, stoppa och stänga av ljudet på.

  • Undvik intensiva ljuseffekter i din film
    Om det finns ett syfte med att använda ljuseffekter i din film, var noga med att förvarna om dessa.

  • Döp dina bild- och filmfiler beskrivande
    Låt bilden heta MorfarBertilFikar.jpg istället för DSC_4219.jpg så blir det lättare att förstå vad den visar, både för Google och de användare som behöver få sidan uppläst.

Tips ur Checklistan!

Tillgänglig hemsida

Oavsett om du bygger din hemsida själv eller köper tjänsten så är det bra att känna till vad den ska innehålla och hur den ska vara uppbyggd för att fungera för så många som möjligt. Vi har därför sammanställt några av de viktigaste sakerna att tänka på:

Illustration på person som sitter framför en bärbar dator.
  • Responsiv hemsida
    Säkerställ att din hemsida är responsiv och optimerad, för en trevlig upplevelse oavsett om besökaren använder dator, platta eller telefon.

  • Tydlig och konsekvent struktur
    Låt informationen ha en tydlig och konsekvent struktur. Sidtitlar och rubriker ska berätta vad sidan innehåller, samt vara uppmärkta i kod så att Google snabbt kan identifiera rubriker.

  • Tydliga länkar
    Förklara dina länkar och skriv ”Ladda ner checklista” istället för bara ”Ladda ner”.

  • Alternativ text
    Ange alternativ text på de bilder och filmer du laddar upp och döp uppladdade filer till beskrivande namn.

  • Pop-up
    Undvik pop-up fönster.

  • Berätta om er tillgänglighet
    Om ni har kunder som fysiskt besöker er, beskriv gärna kort vad de kan förvänta sig av era lokaler och ha kontaktuppgifter väl synliga.

  • Är informationen aktuell?
    Skriv ut när er hemsida senast uppdaterades, så blir det enkelt att se om informationen är aktuell eller inte.

  • Testa!
    Testläs er hemsida för att få en idé om hur den låter för en synskadad besökare. Går ert erbjudande att förstå?

5

saker som
gör din design tillgänglig

5

saker som gör
din design tillgänglig

  • 1

    Välj färger, bakgrund och typsnitt så att du får en god kontrast.

  • 2

    Jobba med rubriker och typsnitt så att du får en tydlig hierarki i informationen.

  • 3

    Välj typsnitt utifrån ändamål, välj i första hand serif-typsnitt för print och sans serif-typsnitt digitalt.

  • 4

    Välj textstorlek utifrån format. Dubbelkolla att texten är läsbar även i verklig storlek.

  • 5

    Tänk på var informationen ska användas när du väljer material. Kommer exempelvis ljussättning eller väder påverka hur enkel informationen är att ta del av?

Tips ur Checklistan!

Tillgängligt språk

Det är lätt att bli överväldigad av alla goda råd och regler som finns kring skrivande därute, men vi kan nog alla vara överens om att språket har en viktig roll i om du får fram ditt budskap eller inte. Vi har därför försökt sammanfatta det viktigaste att tänka på när du skriver.

Illustration på hand som skriver.
Tre grunder att luta sig mot för att få ett bättre och mer tillgängligt språk:
  • 1

    Skriv vårdat
    Följ den officiella språkvårdens rekommendationer, som exempelvis Svenska Akademins ordlista och Svenska skrivregler.

  • 2

    Håll det enkelt
    Undvik invecklad meningsstruktur, ålderdomliga uttryck, förkortningar och facktermer som mottagaren inte förstår.

  • 3

    Gör det begripligt
    Tänk på läsaren när du bestämmer vilken information texten ska innehålla, i vilken ordning du tar upp saker och ting, hur du delar upp texten i stycken och hur du väljer rubriker.

Mer konkret handlar det alltså om att:
  • Berätta det viktigaste först.

  • Hålla texten luftig, och skriv gärna informationstäta uppräkningar i form av en punktlista.

  • Undvik onödiga substantiv. Skriv hellre ”X forskar om Y” än ”X bedriver forskning inom Y-området”.

  • Använd i första hand aktiva verb. Exempelvis ”X fattar beslut” istället för ”beslut fattas av X”.
  • Inled gärna dina längre texter med en sammanfattning där du förklarar hur innehållet är strukturerat.
  • Korrekturläs alltid din text och be gärna någon annan korrekturläsa den.

6

steg för tillgängligare sociala medier

6

steg för tillgängligare sociala medier

  • 1

    Använd ett lättförståeligt språk och dela upp långa stycken så att det blir luftigt.

  • 2

    Låt inte emojis, bilder eller videor vara bärande av budskapet, berätta även i text.

  • 3

    Var tydlig med vart länkar går och korta dem gärna.

  • 4

    Infoga färdiga emojis istället för att skapa egna med hjälp av tecken, exempelvis ; ) <3

  • 5

    Inled varje ord i en hashtag med stor bokstav, exempelvis #TillgängligKommunikation.

  • 6

    Ange alternativ text till de bilder du publicerar.