Kommunikations-
utbildningar

 

Med fokus på turism- och landsbygdsföretag erbjuder Trampolin PR i samarbete med S:t Olavsleden och Länsstyrelsen under kommande höst och vinter ett antal utbildningar inom kommunikation och marknadsföring. Utbildningarna finansieras delvis via Landsbygdsprogrammet 2020 och Tillväxtverkets Landsbygdsprogram. Utbildningsserien följer samma sträckning som S:t Olavsleden, från Sundsvall till riksgränsen. Företag som har en anknytning till leden är lika välkomna som de som inte har det. Utbildningarna genomförs på sex olika platser. Du kan själv välja utbildning, datum och plats enligt schemat nedan. Boka via anmälningsformuläret som finns under respektive utbildningsdag. Varmt välkommen!

 

Har du frågor är du välkommen att höra av
dig till Elin Widmark tel. 070-234 33 71

1. Sociala medier

 

De flesta företag har idag en Facebooksida och många har också ett konto på Instagram. Dessa är idag Sveriges dominerande sociala kanaler men att finnas där betyder inte per automatik att företaget blir mer synligt och når ut med sina erbjudanden. Det krävs bra innehåll, en god strategi och kanske en del annonsering. Att synas digitalt innebär inte bara att finnas på sociala medier utan det är även viktigt att ha koll på Google och sökordsoptimering. Under den här halvdagen kommer vi att fokusera på just detta, en snabbkurs i att synas digitalt.

UR INNEHÅLLET

» Introduktion till Sveriges största sociala kanaler
» Dela strategier för hur vi bäst jobbar med kanalerna
» Kort om Google och andra sätt att bli synlig digitalt

Pris. 500 kr


29 januari, kl. 16-19, Sundsvall
11 november kl. 13-16, Östersund
15 januari kl. 16-19, Åre
16 januari kl. 17-20, Bräcke
13 februari kl. 16-19, Ånge

 

Till anmälan

2. Filma med mobilen

 

Rörlig media är idag hetare än någonsin. Film som läggs på webben och sprids i sociala medier får fler visningar än andra typer av inlägg. Med en mobiltelefon, som idag har en relativt avancerad filmkamera, blir vi alla filmfotografer. Men att filma och publicera i marknadsföringssyfte kräver både tanke och kunskap för att bli tillräckligt bra.

UR INNEHÅLLET

» Telefonens möjligheter – och begränsningar
» Ljus och ljud – vad är bra att tänka på
» Hjälpmedel som gör det lättare – och bättre
» Så tänker jag innehåll – som en filmare
» Redigera i mobilen – eller inte

Pris. 500 kr


27 november kl. 16-19, Ånge
26 februari, kl. 16-19, Sundsvall
11 december kl. 16-19, Krokom
9 december kl. 13-16, Östersund (FULLBOKAD)
5 februari kl. 16-19, Åre
26 mars kl. 17-20, Bräcke

Till anmälan

3. Bli sök- och bokningsbar på webben

 

Att vara sökbar och bokningsbar via webben är viktigt för alla företag, men kanske extra viktigt för turismföretag. Här tittar vi på de konkreta sidor som idag är mest populära och går igenom hur de funkar och vilka för- respektive nackdelarna är. Bland annat tittar vi på AirBnB, Booking.com, Tripadvisor med flera. Vi går också lite djupare in på hur man blir sökningsbar på webben.

UR INNEHÅLLET

» Hur nyttja Google på bästa sätt
» Behöver jag ett onlinebokningssystem och i så fall vilket?
» Hur kan jag driva trafik till min bokning eller webbplats?

Pris. 500 kr


22 januari kl. 13-16, Östersund
23 januari kl. 16-19, Ånge
11 mars, kl. 16-19, Sundsvall
30 januari kl. 16-19, Krokom
13 februari kl. 16-19, Åre
17 mars kl. 17-20, Bräcke

 

Till anmälan

4. Marknadsföring under S:t Olavs flagg

 

Ju fler vi är som pratar om S:t Olavsleden desto starkare och tydligare blir varumärket. Utbildningen handlar om att bygga varumärke och bli en god marknadsförare av din egen verksamhet och samtidigt bidra till och dra nytta av  S:t Olavsledens varumärke. Den riktar sig till dig som driver företag längs leden och som vill stärka ditt eget varumärke och bidra till att bygga S:t Olavsledens.

UR INNEHÅLLET

» Vad är ett varumärke och hur bygger man det starkt?
» Hur kan, och får, jag använda bilder, texter och filmer som redan är producerade?
» Vi jobbar med idéer på kommunikationsaktiviteter som du själv kan genomföra.

Pris. 0 kr (Utbildningen endast för aktörer verksamma längs S:t Olavsleden)


26 november kl. 13-16, Östersund
27 januari kl. 16-19, Åre
4 februari kl. 17-20, Bräcke
12 februari, kl. 16-19, Sundsvall
6 februari kl. 16-19, Ånge

 

Till anmälan

Utbildningarna anordnas i samarbete med: