Hem » Tänk på det här – innan krisen kommer

Tänk på det här – innan krisen kommer

En ordentlig kris är ofta både oväntad och svår att förutse. Jag har flera otippade exempel bara från min egen karriär. För alla jämtlänningar låter nog Kindbergaffären på Östersundshem bekant.

Där befann jag mig mitt i stormens öga, när allting tog sin början den 18 april 2018. Som kommunikationschef blev jag uppringd av en kollega, tidigt på morgonen – med beskedet att jag var tvungen att komma in på kontoret.

Polisen hade just varit där och beslagtagit vd´s dator, och vd själv satt redan häktad efter en gryningsräd, misstänkt för grov ekonomisk brottslighet. Efter det satte mediestormen i gång, på högsta volym. Men tack vare snabbt agerande från kommunikationsavdelning, ledningsgrupp och styrelse så klarade Östersundshem av att bemöta floden av frågor och spekulationer.

Redan från första dagen skickade vi flera pressmeddelanden per dag, även när vi inte hade så mycket nytt att berätta. Men då berättade vi just det. Och lovade att återkomma så fort vi visste mer. Det byggde förtroende och en äkta transparens.

Förutom att vara öppna och tillgängliga, hade vi också en grundläggande kriskommunikationsplan på plats som vi följde. Och den var inte särskilt avancerad. Inte heller var den särskilt lång. Det viktigaste i en kriskommunikationsplan går ut på att veta vem som ska företräda organisationen i media, vem som skickar pressmeddelanden och uppdaterar företagets kanaler. Och framför allt – att berätta för personalen innan media och allmänhet får ta del av information.

Förutom Kindbergaffären har jag vid olika tillfällen och på olika arbetsplatser upplevt mer eller mindre osannolika kriser, av olika slag. Och som bekant ger erfarenhet kunskap, även om upprinnelsen inte är så trevlig. Därför kommer här en kort manual med mina bästa tips.

Förebygg: Gör en ordentlig riskanalys. Här kan du hitta risker som är möjliga att undvika. På så sätt förebygger du onödiga händelser.

Underlätta: Ha alltid en grundläggande kriskommunikationsplan. Se till så att alla känner till den. När krisen kommer ska ni inte ens behöva titta i den. Alla ska veta vad som gäller. Planen behöver inte vara så komplicerad, och helst inte lång. Ju enklare och tydligare desto bättre.

Var tydlig: Uttryck dig rakt och enkelt, försök inte linda in dina budskap i byråkratiska. Det retar upp och förvirrar. Den som törs vara enkel och tydlig vinner förtroende och respekt både hos personal, allmänhet och media.

Undvik: Trötta nonsensbudskap och klyschor, som till exempel: ”vi ska se över våra rutiner” eller ”vi ska tillsätta en utredning”. Att ”inga kommentarer” är förbjudet i alla sammanhang behöver knappast sägas.

Slutligen, en kris som hade kunnat förutses och förebyggas är till sin natur inte en kris, utan bara ett resultat av dålig planering.

Hör av dig till oss på Trampolin PR om du vill veta mer om riskanalyser och kriskommunikation. Vi hjälper dig med både utbildning och skräddarsydda kommunikationsplaner. Vi törs lova att våra kursledare har Jämtlands kanske bästa erfarenhet av att hantera de mest osannolika händelser.

Vill du veta mer?

Hör av dig till oss på Trampolin PR om du vill veta mer om riskanalyser och kriskommunikation. Vi hjälper dig med både utbildning och skräddarsydda kommunikationsplaner. Vi törs lova att våra kursledare har Jämtlands kanske bästa erfarenhet av att hantera de mest osannolika händelser.

Ladda ner informationsblad

Malin Gunnarsson

Kommunikationsstrateg och projektledare

  • 070-598 12 32

  • malin@trampolinpr.se