logomello

I februari 2015 anordnades för första gången Melodifestivalen i Östersund. Syftet var att öka kännedomen om Östersund som attraktiv stad att bo i och besöka. Sommar som vinter och att framstå som en professionell värdstad och arrangör. Arbetet skulle leda till nationell publicitet och en stolthet för Östersundarna. Vårt uppdrag var att finnas som bollplank och kvalitetssäkrare men även leda arbetet med att planera och genomföra PR-aktiviteter under Melodifestivalen. Fokus låg på nationell PR och rådgivning inom digital närvaro.

Lösning
Vi valde att främst kommunicera nationellt då Melodifestivalen och dess artister har ett nationellt intresse och kontakten med gästande journalister blev central. Vi valde att fokusera på pressinformation via Mynewsdesk, finnas på plats ”där det händer” och ha en närvaro i sociala medier för att få snabb informationsspridning i rätt forum. Facebook, hemsida, Instagram och Twitter var centrala kanaler tillsammans med synlighet i identifierade medier. Vi skapade synlighet genom handplockad nationell PR med artister och kända ansikten innan evenemanget. Medieservicen på plats var viktig, då kunde vi fånga upp intresse och ta med journalisterna på unika besök i närområdet. Ett digitalt pressrum öppnades med lättillgängliga högupplösta bilder och fakta om Östersund och kringarrangemang. Projektet skedde i nära samarbete med Östersunds kommuns kommunikatörer samt Destination Östersunds kommunikatörer.

Resultat
Vi lyckades skapa stor kännedom och bra PR om Melodifestivalen i Östersund nationellt och skapa en stolthet lokalt genom planerad PR och pressbearbetning.
Några resultat: 70 nöjda besökande journalister som skrivit positiva kommentarer och krönikor, ökad kännedom om Östersund. Östersund har presenterats på ett mycket positivt sätt tillsammans med ett av Sveriges största TV-evenemang = ”home of great events” har förstärkts, kända och artister personer har intygat och visat upp Östersunds fina sidor och vinteraktiviteter. Över 1000 artiklar har skrivits om Melodifestivalen i Östersund, och tusentals positiva inlägg i sociala medier lokalt och nationellt. Många Östersundare har stått upp för sin stad och visat stolthet i sociala medier och första gången som en delarrangör har kommunicerat direkt med besökande journalister.