Behov
Ända sedan 1960 tillverkar Fjällräven produkter som gör det enklare att njuta av naturen. Företaget har släppt ett antal ikoniska produkter och dess tält, ryggsäckar och friluftskläder älskas av användare över hela världen. Flertalet produkter har funnits i sortimentet i många år, men varje säsong släpper företaget ett antal nyheter. För att marknadsföra dessa mot blivande köpare behöver Fjällräven tydlig och inspirerande information.

Lösning
Sedan många år skriver vi copy om Fjällrävens produkter. I nära samarbete med Fjällrävens R&D-team utvecklas designernas grundidéer om produkterna till kortare och längre presentationer. Det handlar både om införsäljningsmaterial riktat till återförsäljare och om texter som används mot konsument. Vi tar också fram texter till skyltar och ”hangtags”; informationsetiketter som fästs på produkten för att underlätta kundens beslut i butik. För att fungera brett i Fjällrävens globala friluftsvärld skriver vi oftast både på svenska och engelska.

Resultat
Bra produktinformation gör skillnad: tydliga budskap kring material, egenskaper och tänkt användningsområde gör det lättare för kunden att bilda sig en uppfattning om varan – och det lockar till köp. Produkttexterna används bland annat i Fjällrävens egen webbutik men också hos andra online-detaljister. De fungerar även som bas för Fjällrävens vidare kommunikation i digitala och traditionella kanaler, via sociala medier samt i kontakter med press.