Behov
Ett Skidskytte-VM behöver en presschef. När VM-organisationen skulle sättas samman fick vår medarbetare Marlene frågan om att axla rollen som presschef. Arbetet skulle innebära att bygga upp ett mediacenter samt ett TV-produktionsområde, rekrytera funktionärer till dessa och se till att de journalister, fotografer och andra mediapersoner från hela världen fick en bra upplevelse före, under och efter VM:et. En viktig del var att tillgodose och hitta lösningar för SvT, värd för TV-sändningarna, och deras behov för att bästa möjliga TV-bilder skulle sändas ut över hela världen.

Lösning
Redan under de två skidskytte-världscuper som föregick VM genomfördes presschefsrollen. Det innebar både en konkret arbetsinsats för världscuporganisationen men också två tillfällen att bygga kunskap, relationer och få idéer för hur ett bra media- och tv-center skulle kunna byggas upp. Under dessa två år rekryterades både egna fotografer, skribenter och funktionärer till mediacentrets reception. Dessutom bedrev vi ett aktivt mediaarbete där vi pratade om VM både före, under och efter genomförande; för att i största möjliga mån dra nytta av att ha ett VM på plats.

Resultat
Mediacentret blev proffsigt uppbyggt och SvT som var värd för TV-sändningarna var nöjda. Presskonferenserna flöt fint och journalisterna fick varje dag ett aktuellt nyhetsbrev där vi föreslog aktiviteter utöver tävlingarna. Genomslaget i media blev stort och i den utvärdering som Östersunds kommun och Visit Östersund gjorde visades ett mycket fint resultat vad gäller synlighet för Östersund.

Bild från en av TV-bussarna där det ständigt tas beslut kring vilken kamerabild som ska ut till TV-sändningarna runt om i världen.