inlandsbanan_logo

Behov
Destination Inlandsbanan vill utveckla sin produkt och sin kommunikation. De ville ta ett helhetsgrepp, stärka sitt varumärke och uppfattas som mer up-to-date, attraktiva och nå nya resenärer.

Lösning
Trampolin PR  fick möjlighet att jobba nära Inlandsbanan under våren och sommaren 2016. Arbetet inleddes med att vi arbetade fram en kommunikationsplan där vi identifierade de nya målgrupperna och hur vi skulle nå dem. Vi tydliggjorde Inlandsbanans fördelar och särskiljande egenskaper och sammanfattade detta i huvudbudskapet ”mitt i äventyret”. När andra tåg släpper av dig mitt i stan, släpper Inlandsbanan av dig ”mitt i äventyret”. Utifrån detta arbetade vi med aktiviteter i sociala medier, skapade idén för minifilmer med Ute-tips, startade bloggen ”mitt i äventyret”, arbetade med pressbearbetning tillsammans med Inlandsbanan. Vi var även delaktiga i marknadsföringen av de nya paketresorna ”Flugfiske för kvinnor” och ”Bushcraft med Inlandsbanan” – helt i linje med den nya profilen. I film och fotouppdragen samarbetade vi med Håkan Wike.

Resultat
Vi valde att kommunicera digitalt då kunderna finns över hela landet samt ute i världen. På Facebook kompletterade vi med att starta en internationell sida, ”Swedish Adventure” samt en intern Facebook-grupp för enkel kommunikation och spridning för företag och destinationer längs Inlandsbanan. Ett nytt bildspråk, budskap samt hashtags (#) togs fram och genom planerad PR och strategi för sociala mediekanaler fick Inlandsbanan stort engagemang och genomslag digitalt sommaren 2016. Vi lyckades under en säsong sätta Inlandsbanan på kartan som uppstickaren #mittiäventyret.