Behov
Vy Buss (tidigare Nettbuss) har Länstrafikens uppdrag att sköta stadsbussarna i Östersund. I början av januari 2020 skulle bolaget öppna en ny busslinje i Östersund, och vände sig till Trampolin PR för hjälp med en informationskampanj. Eftersom bolaget nyligen bytt namn när den norska ägarkoncernen NSB samlat sina verksamheter under gemensam flagg, skulle kampanjen utgå från det nya varumärkets profil.

Lösning
Trampolin PR tog fram en informationsplan baserad på direktreklam i kombination med aktiviteter i sociala medier, på buss samt mot press. DR-utskicket utformades som ett vykort som skickades adresserat till mottagare i utvalda upptagningsområden.

Utskicket kompletterades med en pressrelease, samt en serie Facebook-inlägg och digitala annonser som informerade om den nya linjens sträckning och premiärdatum. Dessutom producerade vi en så kallad “bussrumpa” – en heltäckande annonsering tvärs över aktern på tre av bussarna som rullar i stadstrafiken. Tillsammans med affischer ombord på stadsbussarna spred dessa insatser nyheten om Linje 16.

Resultat
Efter att linje 16 hade premiär hittade resenärerna snabbt ombord. Kampanjen via sociala medier fick bra genomslag; de tre inläggen hade sammanlagt runt 600 reaktioner, kommentarer och delningar och runt annonseringstillfället ökade antalet följare på Vy Östersunds-sida. Många nyttjade också erbjudandet om reducerat pris på månadskort som ingick i DR-utskicket.