Årets djurklinik – satt fokus på kvalitet

Behov
Svensk Djursjukvård ville befästa sin plats som branschexpert, synliggöra organisationen och framför allt sätta ljuset på kvalitetsfrågan inom djursjukvården.

Lösning
Trampolin PR föreslog att Svensk Djursjukvård skulle utse Årets Djurklinik. Utmärkelse skulle leda till ökad digital närvaro och publicitet kring finalister och vinnare av utmärkelsen. På så sätt skulle även organisationen lyftas. Kriterierna som satts upp baserades på organisationens kvalitetsregler. En jury bestående av kända personer inom branschen utsågs och på hemsidan kunder alla vara med och först nominera och sedan rösta fram vinnaren utifrån juryns finalister.

Resultat
2016: Ett 20-tal artiklar kring Årets djurklinik och finalisterna publicerades. ”Äntligen fick vi prata kvalitet” konstaterade en av finalisterna. Den digitala spridningen blev stor Facebookinlägget som uppmanade till att nominera fick en räckvidd på 34 471 personer med 72 delningar. Inlägget som uppmanade till att rösta på en av de fem finalisterna fick en räckvidd på 31 374 personer med 138 delningar. Till detta kommer många fler inlägg, både av Svensk Djursjukvård, av klinikerna själva och av privatpersoner. Totalt var 953 personer med och nominerade 115 kliniker. Totalt var 3961 personer med och röstade fram vinnaren.

2017: Andra året resulterade också i ett 20-tal artiklar kring utmärkelsen och finalisterna som intervjuades av både lokal- och riksmedia. På Facebook fick inlägget som uppmanade till att nominera sin favoritdjurklinik en spridning på 21 168 personer, 90 delningar och över 130 interaktioner. När finalisterna presenterades spreds inlägget till 39 676 personer, delades 396 gånger och gav över 166 interaktioner. Den digitala spridningen ökade stort under detta år. Totalt var 856 personer med och nominerade 100 kliniker. Över 7 000 personer var med och röstade fram Årets djurklinik 2017.

 

XL_vet_RT