Kampanj åt Jämtkraft
– Timpris med tak

Jämtkraft vill få fler elkunder att välja deras nya och unika elavtal: Timpris med tak. Detta för att erbjuda kunden ett bra alternativ när elmarknaden svajar, samt att skapa en jämnare belastning på elnätet. Det är inte ofta elbolagen släpper nya produkter och utmaningen låg i att förklara på ett så enkelt sätt som möjligt hur den nya produkten fungerar utan att utelämna den fakta kunden behöver ha.

  • Idé & strategi
  • Foto
  • Copy
  • Film

Lösning

Timpris med tak är ett rörligt timpris som följer spotpriset på elbörsen, men skyddas av ett pristak när elpriset stiger. I lanseringskampanjen valde vi att leka med konceptet ”härligt lågt i tak” och visa glada människor som utför vardagliga sysslor under låg takhöjd. Detta var den varumärkesbyggande delen av kampanjen. Utöver den använde vi grafik för att tydliggöra fördelarna med Timpris med tak och därmed skapa intresse för köp.

Kampanjen bestod i huvudsak av foto och copy, samt informativa filmer och radioreklam. Den spreds i sociala medier, syntes i tidningar, på webbplatser, hördes i radio, busskurer och digitala skärmar på sportevenemang. Eftersom kampanjens del ett vände sig till ägarkommunernas (Åre, Krokom, Östersund) invånare och de flesta redan är Jämtkraftkunder så blev egna kanaler också viktiga i form av Nyhetsbrev, Jämtkrafts egen webb och kundtjänst.

Resultat

Kampanjen pågår men resultatnivån, i antal som hört talas om eller slutligen valt det nya elavtalet, ligger över förväntat resultat. Intresset har varit stort och nyfikenheten kring det nya avtalet påtaglig.