Kommunikations-
plattform Östersunds kommun
Under 2019 och 2020 samarbetade Trampolin PR med kommunikationsavdelningen på Östersunds kommun för att ta fram en ny kommunikationsplattform. Kommunen hade sedan tidigare sitt arbetsgivarvarumärke ”Framåt med hjärtat” och platsvarumärket ”Östersundspulsen” samt en kommunikationspolicy. Det fanns ett behov av att se över och fylla igen några luckor för att skapa en aktuell kommunikationsplattform med en röd tråd.
Lösning
För att skaffa kunskap om nuläge och målgrupp genomförde vi ett tiotal intervjuer med chefer inom kommunen, en workshop med kommunikationsavdelningen samt en workshop med representanter från HR och kommunikation. Som grund fanns också en undersökning av organisationens kommunikationsmognad (KIX) där det fanns tydliga förbättringsområden att ta fasta på. Utifrån denna kunskap drev Trampolin PR arbetet framåt i nära samarbete med kommunikationsavdelningen.
Resultat
Den nya kommunikationsplattformen bestod bland annat av följande delar:
Kommunikationspolicy
Vi arbetade fram en uppdaterad kommunikationspolicy inklusive en riktlinje för kommunikationsansvar.
Varumärket Östersund – tre perspektiv
Ett genomarbetat platsvarumärke och arbetsgivarvarumärke fanns redan. Däremot upplevde uppdragsgivaren en otydlighet om vad organisationen Östersunds kommun skulle stå för. Därför fokuserades vårt arbete på just organisationsvarumärket så att den luckan fylldes. Vi förklarade också både i text och i en illustration hur de tre perspektiven hänger ihop, så att det skulle bli lättillgängligt och begripligt.
Tio strategier för effektiv kommunikation
Vi föreslog strategier för hur Östersunds kommun ska jobba effektivt med kommunikation för nå övergripande mål.
Kanalstrategi
Vilken kanal ska användas vid vilket tillfälle? Tillsammans med kommunikation och IT jobbade vi fram en kanalstrategi som beskrev de olika fysiska och digitala kanalerna och deras syfte samt grundläggande principer för val av kanal. Vi tog fram pedagogiska illustrationer för att tydliggöra och förenkla för användarna.
Tillsammans med uppdragsgivaren presenterade vi plattformen vid ett ”remissmöte” där bland annat alla intervjuade chefer var inbjudna. Plattformen beslutades sedan hösten 2020. I stället för att presentera den nya plattformen i form av ett dokument byggde vi in den i kommunikationshandboken på intranätet där vi också kompletterade med olika typer av verktyg, mallar med mera.