Animerade
filmer om elnät

Jämtkraft Elnät AB hade en utmaning i att förklara elnätskostnader för sina kunder. Kundtjänst fick lägga mycket tid att svara på frågor om vad kunderna betalar för och varför.

  • Ide & strategi

  • Animerad film

Lösning

Sedan elmarknaden avreglerades är det få som förstår att infrastrukturen i form av elnätet fortfarande drivs som monopol. Att på ett enkelt sätt beskriva samhällsansvaret, hur avgifterna styrs och vad pengarna används till är svårt.

Lösningen blev bland annat två filmer där en animerad figur, Elin Jämtström, fick agera elnätsexpert och förklara saker lugnt och pedagogiskt. Filmerna utformades som samhällsinformation med tv-programmet Anslagstavlan som förebild.

Trampolin PR stod för idé, manus, utformning och produktion. En framgångsfaktor var ett nära samarbete och omfattande dialog med kunden för att fakta skulle bli helt korrekt, men ändå begripligt.

Resultat

Målet var att öka kunskapen och acceptansen hos elnätskunder och ge stöd till egna medarbetare som tar emot kundfrågor. Jämtkraft Elnät är mycket nöjda med resultatet och filmerna används nu i en rad kanaler och vid olika tillfällen. Vid en prisförändring som skedde i början av 2022 var filmerna till god hjälp.