Låt oss gå rakt på sak. Vilken av dessa två annonser klickar du helst på?

De flesta väljer den högra. Varför? Den har mycket större interaktion (gillamarkeringar, kommentarer och delningar) och som de flockdjur vi är så påverkas vi av varandra. Ser vi att andra har gillat känns annonsen trovärdig, och vi blir genast mer positivt inställda till vad det än kan vara. 

Det bästa är såklart att ha hög interaktion på sin annons, men det tar tid att bygga upp. Drömmen är att ha hög interaktion direkt när annonsen går ut. 

Går det att uppnå? Japp!

Tricket är att göra en tvåstegsraket av annonseringen. Allt du behöver är lite tid och en plan. 

Steg 1

Skapa en kampanj i Ads Manager och välj ”Interaktion” som kampanjmål. Då kommer kampanjen rikta in sig på att få så många reaktioner, kommentarer och delningar på annonsen som möjligt. 

Skapa annonsen som du har tänkt dig den och låt kampanjen rulla åtminstone ett par veckor. Gå in på ”Sidinlägg” och publicera inlägget på din Facebook-sida. Du kan få in lite organiska (ej köpta) interaktioner också, alltid bra!

Steg 2

Skapa en ny kampanj i Ads Manager och välj ”Trafik” som kampanjmål. I sista steget av annonsskapandet så hittar du en rullgardin under ”Annonskonfiguration”. 

Som standard står det ”Skapa annons”. Klicka ner rullgardinen och välj i stället ”Använd befintligt inlägg”. 

En pop-up med tidigare publicerade inlägg kommer fram och du väljer det du vill använda.

När du är klar kör du ut kampanjen och från dag ett kommer du använda dig av en annons som redan har reaktioner med sig och har högre trovärdighet. 👍

Lycka till!

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.