Film och rörligt material fortsätter vara hett i alla dess former. Oavsett om det är lekfulla videos på Instagram Reel eller instruktionsfilmer på Youtube får det oss att stanna till och faktiskt titta en stund. Ofta längre.

Men, hur gör du för att folks scrollartummar ska stanna upp, och få den virala spridningen som alla pratar om? Går det av sig själv bara jag börjar producera film? Tyvärr inte, men det finns några knep som ger din film en bättre chans att lyckas.

1. Ett budskap i taget

Börja med att bestämma syftet med filmen och vilket budskap du vill nå ut med. Håll dig till ett budskap per film. Då blir det tydligt för tittaren varför den ska titta.

2. Rätt format för rätt kanal

När du har syfte och budskap klart behöver du bestämma i vilken kanal du vill nå din målgrupp. Detta påverkar nämligen i vilket format du ska filma.

Stående format är att föredra om du vill publicera den på Facebook eller Instagram Stories. Då tar du upp maximalt med yta på skärmen och har längre tid på dig att få någon att haja till när de scrollar igenom facebookflödet på mobilen – och tro mig du kommer att ha flest tittare via mobiltelefon.

Tänker du kombinationen instagram- och facebookflöde är det klokt att tänka kvadratiskt. Den är då perfekt för Instagram och lite större än en vanlig liggande film i facebookflödet.

Men det traditionella, liggande formatet då? Det är helt perfekt när du vill använda dig av Youtube. Youtube streamar vi gärna via TV:n för att titta på klipp i stort format och då vill vi så klart att bilden ska ta upp hela TV-skärmen. Traditionell 1920×1080 upplösning blir perfekt.

3. Berätta det viktigaste först

Tålamodet när vi tittar på film på sociala medier är inte det bästa. Ofta är vi snabbt på väg vidare till nästa inlägg. Det innebär att vi behöver vara snabba om vi vill behålla intresset och få personer att titta på hela filmen – och om de inte tittar klart vill vi att de har fått med sig det viktigaste ändå.

Skippa därför långa presentationer och kom direkt till poängen. Motivera i filmens tre första sekunder varför personen som tittar ska bry sig om din film. Kanske har du ett superdupererbjudande? Eller kunskap man inte klarar sig utan? Säg det direkt!

4. Hitta den optimala längden

Om du har rätt innehåll för rätt målgrupp så kan en film vara hur lång som helst, men en grundregel är att du kan hålla dig mer kortfattad än du först tror. Begreppet ”Kill your darlings” kommer här till sin rätt, och det gäller att försöka se på sin film från tittarens perspektiv. Vad är minsta möjliga som behövs för att de ska förstå budskapet? Utgå från det!

Tänk även på att val av kanal kan påverka längden på filmen. För Instagram stories och vissa annonstyper på Youtube handlar det om 10-15 sekunder, för Instagram flödet max 1 minut. För Facebook och Youtube kan du hålla det längre.

5. Ladda upp filmen där den ska användas

Slutligen ett praktiskt, men ack så viktigt knep – dela inte mellan olika kanaler utan ladda upp filmen där den ska användas.

Ladda upp i Facebooks egna videoverktyg för Facebook och Instagram, istället för att dela en länk från Youtube eller Vimeo. Förutom bättre spridning får du då även funktioner som automatisk uppspelning och visning i flera vyer på köpet. För Youtube laddar du upp på Youtube. Helt enkelt.

Lycka till med framtida filmer och tveka inte att höra av dig till oss på hej@trampolinpr.se om du vill ha hjälp!

//Sofia

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.