Gör läxan med policy för sociala medier

By 28 augusti, 2013Digital närvaro

Nu är det några år sedan sociala medier gjorde intåg i våra och våra företags liv. Till en början handlade frågorna mycket om vad är det, sedan hur gör jag och nu är fokus mera vad vill jag med sociala medier. En fråga som egentligen borde ha kommit först, men nyhetens behag och rädslan av att bli ifrånsprungen har fått många företag att rusa och nu några år senare förvirrat stanna upp och undra vad sjutton de ska med sina facebooksidor, twitterkonton och bloggar till.

När vi får frågor om sociala medier idag handlar det ofta om strategiska ställningstaganden där sociala medier är en byggsten av flera i ett företags kommunikation och varumärkesbyggande.

Vår rekommendation är att ställa sig några enkla frågor som efter lite tankearbete kan resultera i en sociala mediepolicy för företaget:

  • Varför sociala medier? Vad vill vi uppnå?
  • Vem vill vi samtala med via sociala medier?
  • När gör vi det? Finns det tid avsatt?
  • Var ska vi finnas? Vilka plattformar ska vi använda?
  • Hur vill vi uppfattas? Vilka är budskapen?

Om man är ensamföretagare kan man kanske nöja sig där. Svaren på frågorna ovan lägger en bra grund för att jobba vidare med sin digitala närvaro. Men om man har medarbetare så finns det fler frågor att ta ställning till. Dina medarbetare har förmodligen ett digitalt liv redan och du kan välja att se möjligheterna eller riskerna med medarbetare som berättar om företaget i sociala medier.

Möjligheterna kan t.ex. vara ökad kännedom om företaget och starkare relationer med kunder. Risker som ibland lyfts är att medarbetarna säger ”fel” saker eller ”maskar” på arbetstid.

Oavsett om du ser möjligheter eller risker behöver du ta ställning i fråga om medarbetarnas användning av sociala medier. Dina medarbetare behöver besked i följande frågor:

  • Varför använder/använder inte företaget sociala medier?
  • Vem är jag som medarbetare i sociala medier – privat eller professionell?
  • När är det ok att jag som medarbetare agerar i sociala medier? På arbetstid eller fritid?
  • Var – på min egen eller jobbets dator?
  • Hur kan jag som medarbetare agera i sociala medier – kopplat till lagar och regler, och önskemål från arbetsgivaren? (Får jag t.ex. på min helt privata blogg med delvis kontroversiella åsikter berätta att jag jobbar på Företaget X?)

Många frågor blir det, och ofta ganska svåra frågor. Men sociala medier är en verklighet att ta ställning till. Så gör läxan idag, ta fram en sociala mediepolicy för företaget och dina medarbetare, och du kommer kunna agera både lugnare, tryggare och mer framgångsrikt framöver.

/Helena

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.