En social föreläsning

By 14 september, 2012Digital närvaro

Det är något med att prata inför folk som tänder en gnista inom mig. Det känns spännande, otäckt och roligt. Både att få dela med sig av sin kunskap inom ett område, men också ovissheten – att man aldrig helt säkert kan veta vad som kommer att hända.

Visst, man kan förbereda sig och öva på ämnet man ska prata om. Men eftersom en stor del handlar om interaktionen med de som lyssnar, kommer man ändå till en punkt då man måste ta ett steg tillbaka, slappna av och lita på sin egen förmåga.

Förra veckan var jag och föreläste för ett kvinnligt nätverk i Bräcke. Ämnet var sociala medier. Jag hade fått förklarat för mig att nivån på förkunskaperna var ojämn, vilket alltid försvårar förberedelserna något. Jag hade givetvis förberett material, men kände ändå att det var viktigt att gruppen fick komma till tals, för att på så sätt skapa ett samtal som alla skulle få ut något av.

Vi pratade om vad sociala medier är och om skillnaden mellan sociala medier och digitala medier. Vi gick igenom Facebook, Twitter, Youtube och bloggen, skillnader dem emellan, och hur man kan använda de som privatperson. Sedan gick vi vidare till hur man som företagare kan använda kanalerna och fördelar och nackdelar med det. Föreläsningen som berörde både det lilla och det stora, blev mer till ett inspirerande samtal än en stel, klassisk föreläsning. Vilket också passade ämnet bra! En social föreläsning om ett socialt ämne.

Jag blir varm i 80-talisthjärtat när jag står och pratar inför en grupp människor som till en början inte har någon aning om vad jag pratar om, men som ändå försöker förstå, för att sedan bidrar med sitt perspektiv. Och det är en ynnest när man ser att de har förstått. Att man har fått varit med och sått ett frö till ett verktyg som man vet kan vara en stor fördel för deras företag.

För även om det kan vara otäckt att prata inför folk, så är det en härlig belöning att se folk växa, inklusive mig själv.

/Johanna

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.