Storytelling – några exempel

By 7 februari, 2011Idé och strategi

Var på kurs här om veckan. Och även om jag innan jag åkte kände ”varför anmälde jag mig, jag har ju inte tid” så blev det en bra dag. Syftet med dagen var att fördjupa mig lite i storytelling – ett intressant kommunikationsverktyg som har varit med ett tag, men som jag upplever inte fått det genomslag det förtjänar. Eller? Jag tror i alla fall att fler företag skulle kunna ha nytta av storytelling. Särskilt idag när vi översköljs av så mycket inforation och fakta behöver vi något att hänga upp informationen på, för att kunna ta till oss och framför allt för att komma ihåg. Historier skapar bilder och bilder fastnar i vårt långtidsminne, till skillnad från siffror och naken fakta. En fördel är också att en bra historia berättar man gärna vidare.

Storytelling kan användas på många olika sätt. T.ex. i upplevelseindustrin för att förhöja värdet av besöket på restaurangen eller hotellet. Ett klassiskt exempel är Joe Farellis i Göteborg. Nyföretagare kan använda storytelling för att berätta företagets skapelseberättelse, ungefär som vi har gjort här på vår webbsida. Storytelling kan användas internt för att förmedla och förtydliga företagskulturen, och externt för att bygga varumärke. Vem har t.ex. inte hört någon av alla historier om den snåle Kamprad till exempel? Storytelling kan göras muntligt, på webben, och i form av både texter, bilder och film.

Här kommer några bra exempel på storytelling. Mycket nöje! /H

Ben & Jerry

Coca-Cola

Toyota

Stora hotellet i Fjällbacka (Kicka vidare och läs breven om flickorna och hamnstäderna)

P.S. Skulle du råka vara företagare inom landsbygdsturism och tycka att det här med storytelling är spännande? Då kanske LRF Jämtlands seminarieserie Förgyll ditt erbjudande kan vara nåt för dig.

P.S. igen… Emma Dennisdotter har skrivit boken Storytelling – Ett effektivt marknadsföringsgrepp

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.