PR bra för småföretagare

By 2 september, 2010Digital närvaro

För att göra bra PR behövs mer kreativitet än pengar. Detta konstaterade jag tillsammans med ett gäng företagare i Strömsund i går. Vi tillbringade eftermiddagen tillsammans och pratade om PR för småföretagare. Superkul tyckte jag. Det här är ett område som jag gärna skulle vilja jobba mer med. PR är ju perfekt för små företag som ofta också har små budgetar. Att jobba med PR är billigt, det är trovärdigt och når fram på ett annat sätt än reklam så här i marknadsföringens trotsålder – då vi kan själva och inte vill bli serverade ”sanningar” i annonser och reklamfilmer. Jag önskar att fler företag såg möjligheterna med PR och inte bara tänker annons när de behöver komma ut med sina budskap.

En av deltagarna igår var förresten med i våras också när jag var i Strömsund och pratade Sociala medier. En del i den utbildningen var att starta en egen facebook-sida för sitt företag. På bara några månader har hon fått över tusen fans och sett en mycket positiv utveckling på sin försäljning. Detta tack vara att hon varit aktiv på sin facebook-sida, hon har ordnat utlottningar, tävlingar, frågat om önskemål om produkter m.m. Gjort mycket bra PR, helt enkelt. Kolla in jordemors keramik.

Andra exempel på bra PR kan du läsa i Sveriges Bästa PR. En riktig inspirationskälla när idéerna tryter. Och ett annat tips som jag alltid ger är att ladda ner eller beställa Westanders PR-handbok. Massor av bra handfasta tips!

/Helena

P.S.  I det här numret av tidningen PS kan man läsa om att bygga nätverk. Marlene är intervjuad – tack vare ett inlägg här på bloggen. Bra PR det också 🙂

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.