Trampolin PR goes digital…

By 7 februari, 2010Digital närvaro

Det drygt ett år sedan vi startade Trampolin PR. Nu när vi har kommit igång på riktigt har vi äntligen tagit oss tid till att se över vår egen kommunikation. Bagarens barn ni vet…

Under vårt första år har vi jobbat med vårt nyhetsbrev och vi har också lobbat för att bli uppmärksammade i traditionell media. Nu vill vi ta ett kliv in i den digitala världen. Och där finns det mycket att upptäcka! När man som oss gillar kommunikation och relation är möjligheterna som de sociala medierna ger helt fantastiska.

Det är inte konstigt att de sociala medierna väcker nyfikenhet och engagemang. För många är det en viktig del i vardagen. Och för andra en viktig del i arbetet. De senaste månaderna har sociala medier diskuterats överallt. En del utmålar dem till någon sorts universallösning för alla våra kommunikativa utmaningar. Ungefär som att intranätet för x antal år sedan skulle frälsa oss från alla interna kommunikationsproblem. Så funkar det naturligtvis inte. De sociala medierna är en kanal, ett nytt sätt att mötas som vi behöver ta hänsyn till, men det är aldrig kanalen, eller mötesplatsen, som är viktigast. Det är innehållet som avgör. Vad vi säger till vem, på vilket sätt och varför. Det handlar alltså om gammal hederlig kommunikationsplanering. Vi har förstås gjort vår läxa och tagit fram en strategi för hur vi ska nyttja de sociala medierna i vårt kommunikationsarbete. Ungefär så här tänker vi…

Nu startar vi vår blogg. Den ersätter vår gamla statiska hemsida och här tänker vi försöka vara aktiva och blogga om kommunikation, PR och företagande, ofta ur ett lokalt perspektiv. Bloggen blir basen i vårt digitala liv, men du kan också följa oss via twitter. Och vill du ha lite extra VIP-information är du välkommen att bli ett fan på facebook. Vårt nyhetsbrev lägger vi på is så länge för att istället lägga tid på bloggandet. Vi hoppas att du som har prenumererat på vårt nyhetsbrev nu väljer att följa oss på nätet istället.

Vi har lärt oss massor på vår egen resa. Kunskaper som våra kunder redan har nytta av. Och det gäller att hänga med, utvecklingen går snabbt. Skeptikerna må tala om sociala medier som en fluga och visa siffror på att twitteranvändarna minskar… Men det är inte samma sak. Ingen vet vilka tjänster som kommer i morgon… Men en sak är i alla fall säker, enskilda tjänster kommer och går, de sociala medierna består.

Helena & Marlene

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.