Hej! Det här är min berättelse

By | Trampolin PR | No Comments

Annja Wikberg Trampolin PR

PR på norrländska och ett företag med hjärtat både i storstan och på landsbygden. Det är precis så, tänkte jag när jag hörde talas om Trampolin PR för första gången, det är precis så jag jobbar. Jag älskar både vischan och staden har aldrig förstått poängen med att krångla till det. Oftast handlar det bara om att göra det som behöver göras oavsett var man befinner sig. Mindre snack och mera verkstad.

Sagt och gjort nu jobbar jag på Trampolin PR. Ibland har man tur eller så har lagen om gravitation gjort så att jag drogs till företaget av helt naturliga skäl.

Oavsett om det rört sig om spännande jakthistorier berättade av min pappa, underfundigheter vid mammas middagsbord eller om jag vikt mig av skratt när jag och vännerna har låtit våra hjärnor löpa amok så stortrivs jag. Enkelheten, fantasierna och överraskningen är de stora nycklarna till en bra berättelse. Nu har jag till och med den stora förmånen att jobba med det professionellt. Nyp mig i armen.

Jag heter Annja Wikberg och kommer ursprungligen från södra delen av Jämtland, det vill säga Bergs kommun för att ta ett lite större grepp då jag har flyttat runt litegrann. Men för att göra det mindre krångligt kan vi bestämma oss för Hackås som ursprungsort. Efter det har vägen gått genom teatersvängen, in på journalistbanan på Östersunds-Posten och vidare mot att bli copywriter på Forsbergs skola i Stockholm. Sedan började jag jobba med marknadsföring och allra senast på Woolpower.

Min tvååriga utbildning i Stockholm bar med sig många saker. Jag fick utveckla mitt skrivande både litterärt och för skarpa uppdragsgivare. Jag lärde mig många nya ord på engelska som inte hade yppats en enda gång bland hänglavarna hemma i Rätan tidigare. Copywriter till exempel, jag visste ungefär vad jag gav mig in på men inte riktigt vad själva titeln betydde. Det saknar svensk översättning men tämligen omgående förstod jag att det skulle kunna kallas reklamskribent eller varför inte textkreatör?

Men jag vill ta ner det ett par pinnhål och göra det mer begripligt så att även hänglavarna skulle förstå. Det är kul att skriva och jag är helt ogenerat nyfiken på det mesta. Det är härligt att gräva runt, förstå och hitta information för att sedan omvandla det till engagerande berättelser. Eller ”storys” som man säger i branschen.

En god vän brukar säga så här när något har gått på tok: ”Äsch, det blev i alla fall en bra historia.” Jag har många sådana historier om mig själv men de kan vi spara till en annan gång. När vi ses kanske jag kan berätta en. Men först och främst vill jag höra din. Skicka ett mail till mig på annja@trampolinpr.se och säg hej.

Varma hälsningar,
Annja

”Ena dagen säljer vi barnkalaspresenter och nästa dag inreder vi för SVT”

By | PR på väg | No Comments

På vår husvagnsturné i länet träffade jag Caroline Fredin som driver Vemdalen Design i Vemdalen. Vi pratade om hur det är att vara företagare, hur hon når ut till sina kunder och vilka missuppfattningar det finns att driva företag i en glesbygd.

 – Många tror att vi företagare i glesbygden går på bidrag. Sanningen är att jag inte fått något bidrag alls! berättar Caroline.

Företaget har funnits i 9 år och butiken i 8 år. De säljer inredning och presenter och inreder även på efterfrågan. Här arbetar två fast anställda och extrapersonal vid behov.

Caroline berättar att de nästan helt slutat med annonser i tryckta medier och jobbar istället aktivt med sociala medier och annonserar på nätet då kunderna finns över hela Sverige.

Vad är roligast med att vara företagare?
Att utveckla företaget och sig själv. Genom hårt arbete har vi lyckats bra vilket ger oss möjligheter och öppnar dörrar till många olika spännande uppdrag. Det är kanske också just det som gör jobbet så roligt att vi har många ben att stå på och ingen dag är den andra lik. Ena dagen säljer vi barnkalaspresenter och nästa dag inreder vi för SVT.

Berätta om fördelarna att driva ett företag i Vemdalen.
– Att vi är ensamma i vår genre. Där finns fler inredningsbutiker men alla har olika inriktning vilket gör att vi kompletterar varandra snarare än konkurrerar. En annan fördel att många aktörer i Vemdalen är otroligt driftiga och jobbar hårt framåt.

Finns det några nackdelar?
– Vi är ofta bortglömda som härjedaling kan jag känna. Det gör mig orolig inför en eventuell storregion. Om vi är bortglömda redan idag, hur ska det då bli i en ännu större region.

/Sofia

Hammerdal – This is it!

By | PR på väg, Trampolin PR | No Comments

PR på väg betyder också övernattning för oss och inatt har vi campat vi på Route 45 i Hammerdal. Nej vi stuvar inte in oss i vårt mobila kontor (vi får mycket frågor om det) utan vi bor i en stuga.

Campingen har nya ägare, de har endast bott här i fem veckor. Vi blir väl mottagna och när vi frågar om de serverar mat än, det är ju lite tidigt på säsongen, så svarar James ”Vad vill ni ha? Jag lagar gärna!” Vi svarar att vi gärna äter här och med dem. Vi vill ju höra deras story.

Barnen som är 9 och 10 år kan redan förstå lite svenska och föräldrarna hänger med bra. När vi frågar vad som är bäst hittills svarar barnen: paddla kanot och skolan!

Föräldrarna svara: Vi är lyckligare och har mycket mer tid för familjen! Att bo i Sverige är som att gå tillbaka i tiden, inte alls utveckling- eller företagsmässigt, utan på sättet ni lever här. Här är det lugnare, ni är lediga efter jobbet, tar er tid till familjen och stressar inte lika mycket som vi gjorde i Storbritannien, säger James and Julie som driver Campingen tillsammans.

Familjen visar på mod och en nybyggarkänsla. De pratar mycket om att försöka återuppliva campingen som den var förr, när barn i byn lärde sig simma här, ett ställe att samlas på och äta glass och paddla på sommaren, och åka längdskidor på vintern. Vi hoppas och tror att de kommer lyckas.

De trivs jättebra i Jämtland och tycker att de blir väl mottagna. ”This is it” svarar de när vi frågar hur de ser på framtiden. ”Vi tänker stanna här”. Efter mycket skratt och lite allvarsprat så lämnar jag middagsbordet full av inspiration. De vågade lämna stress och krav och istället välja familjen och tiden med varandra. Att de som bonus hamnade i vårt vackra län är jag väldigt glad för!

Möten som dessa gör en glad, berörd och stolt som jämte. Fler liknande möten skulle göra oss alla mer öppna och förstående. Kanske du kan hälsa på en nyinflyttad granne idag?

/Sofia

Mer om Camp Route 45.

Kommunikationsbyrå i Hammerdal med kunder i hela Sverige  

By | PR på väg | No Comments

Adelhult Communication är en kommunikationsbyrå i Hammerdal. Kunderna finns såväl i närområdet som på Gotland och i Göteborg. Samarbetspartners finns bland annat i Växjö och Umeå. Den fysiska platsen för ett företag verkar vara ganska oviktig i dag.

Ändå händer det ibland att Sara Adelhult får förvånade utrop när hon berättar om sitt företag Adelhult Communication: ”Va, en kommunikationsbyrå! Här?!?”

Det verkar finnas en bild av vilka företag som finns på glesbygden och vilka som ligger i stan. Branscher som t.ex. kommunikation, IT och design verkar kopplas till stan. Samtidigt är det just den typen av företag som idag kan bedriva sin verksamhet precis var som helst.

Sara har kunder och samarbetspartner i hela Sverige. Hon har möjlighet att göra samma omvärldsbevakning och skaffa sig samma kunskap om trender inom kommunikation som företag som ligger i Stockholm eller New York.

Så när du väljer leverantör eller samarbetspartner idag låt dig inte styras av dina förväntningar om var ett speciellt företag går att hitta. Gör istället dina val utifrån företagets kunskap, erfarenhet och referenser. Vem vet, kanske är det Adelhult Communication i Hammerdal eller Trampolin PR i Östersund som är din bästa kommunikationspartner. Och detta oavsett din plats.

/Helena

Sara Adelhult utanför sitt kontor.

Inte en glesbygd

By | Okategoriserade | No Comments

Av egen erfarenhet vet jag att det ibland finns en bild av att man är lite duktigare när man är verksam i Stockholm än när man är verksam i Östersund. ”Inte visste jag att det fanns så duktiga byråer där uppe” är en kommentar som jag har hört fler än en gång. Underförstått att de duktiga finns i Stockholm. Efter att ha pratat med företagare i Sveg och Vemdalen verkar det som att detta fenomen även gäller i förhållandet mellan Östersund och mindre orter i länet.

I Sveg fick jag rådet av en person att inte prata så mycket om Östersund när jag pratar med företagare eftersom det, enligt hen, finns något av ett mindervärdeskomplex. Föreställningen att kreativitet och kompetens finns i staden verkar vara stark. Intressant! Jag har ju i tidigare blogginlägg hävdat att det snarare krävs mer av detta för att lyckas i en mindre ort eller i glesbygden. Visst, konkurrensen är inte lika stor men å andra sidan är kunderna inte lika många heller.

Flera som jag har pratat med säger att självbilden är dålig i glesbygden. Att det finns en bild av att de kompetenta flyttar. Samtidigt pratade jag med nya vd:n för Destination Sveg i går. En engagerad, laddad och till synes mycket kompetent person som väljer att tillsammans med sin familj flytta till Sveg. Och när jag bad ett gäng företagare beskriva Sveg med ett ord fick jag ord som hemma, centralt, utveckling, natur och potential. Ord som jag kopplar mer till stolthet än dålig självbild.

Som vanligt finns det inte en enkel sanning. Precis som det inte finns en glesbygd.

/Helena

Mångsysslande glesbygdsföretag i Sveg

By | Trampolin PR | No Comments

En första reflektion från PR på väg: Glesbygdsföretag är mångkonstnärer. Idag har vi träffat folk i husvagnen, på byn och på en föreläsning och flera av dem vittnar om att när man driver företag i glesbygden måste man vara duktig på mycket. Vi har träffat en skogsföretagare som också är personlig tränare och snöröjare och en butiksägare som säljer alltifrån cyklar till djurfoder och lås- och säkerhetstjänster. Ett annat företag jobbar med både körkortsfotografering, webbsidor och annonsförsäljning. Vi som kommunikationsbyrå I Östersund tycker att vi är breda i vårt utbud om vi jämför oss med byråerna i Stockholm. Det verkar som att desto mindre ort, desto bredare utbud. Inte rocket science kanske, men ändå intressant.

PR på väg

By | Trampolin PR | No Comments

Nu drar vi!
Ja, från stan alltså.
Det är dags för PR på väg. Ett kontor i miniformat som kopplas bakom bilen, inbokade möten med spännande företagare, föreläsningar inom kommunikation och förhoppningsvis storys som slår sönder myter och skapar sanningar.

Vi hör i våra kontakter med företagare och myndigheter, både i Östersund och ute i länet, att det gnälls lite över avstånd, över engagemang och över protektionism. Vi sa ”varför åker inte de större organisationerna och myndigheterna ut mer i länet? Vi kanske skulle hjälpa dem med det?” Men då insåg vi att vi också gnällde över vad andra gör och inte gör. Alltså ändrade vi synsätt och sa; Vi åker själva.

Vi vet att det finns många duktiga och intressanta företag utanför stan. Vi vill veta mer om hur det är att driva företag i glesbygden och vi vill att fler företag utanför stan ska synas. Det finns en bild av att innovation och utveckling händer i stan – vi vill bidra till att visa att det händer i glesbygden också.

Vi tänker under våra turer i länet samla intrycken på vår hemsida, Instagram och Facebook. Hoppas du vill hänga med, antingen online eller på plats.

2 maj i Sveg
3 maj i Storhogna
11 maj i Hammerdal
12 maj i Strömsund

I höst hoppas vi på att dra ut igen. Kanske med några resekompisar från stan?

#prpåväg #prpånorrländska

PR på väg