Kommunikationsbyrå i Hammerdal med kunder i hela Sverige  

By | PR på väg | No Comments

Adelhult Communication är en kommunikationsbyrå i Hammerdal. Kunderna finns såväl i närområdet som på Gotland och i Göteborg. Samarbetspartners finns bland annat i Växjö och Umeå. Den fysiska platsen för ett företag verkar vara ganska oviktig i dag.

Ändå händer det ibland att Sara Adelhult får förvånade utrop när hon berättar om sitt företag Adelhult Communication: ”Va, en kommunikationsbyrå! Här?!?”

Det verkar finnas en bild av vilka företag som finns på glesbygden och vilka som ligger i stan. Branscher som t.ex. kommunikation, IT och design verkar kopplas till stan. Samtidigt är det just den typen av företag som idag kan bedriva sin verksamhet precis var som helst.

Sara har kunder och samarbetspartner i hela Sverige. Hon har möjlighet att göra samma omvärldsbevakning och skaffa sig samma kunskap om trender inom kommunikation som företag som ligger i Stockholm eller New York.

Så när du väljer leverantör eller samarbetspartner idag låt dig inte styras av dina förväntningar om var ett speciellt företag går att hitta. Gör istället dina val utifrån företagets kunskap, erfarenhet och referenser. Vem vet, kanske är det Adelhult Communication i Hammerdal eller Trampolin PR i Östersund som är din bästa kommunikationspartner. Och detta oavsett din plats.

/Helena

Sara Adelhult utanför sitt kontor.

Inte en glesbygd

By | Okategoriserade | No Comments

Av egen erfarenhet vet jag att det ibland finns en bild av att man är lite duktigare när man är verksam i Stockholm än när man är verksam i Östersund. ”Inte visste jag att det fanns så duktiga byråer där uppe” är en kommentar som jag har hört fler än en gång. Underförstått att de duktiga finns i Stockholm. Efter att ha pratat med företagare i Sveg och Vemdalen verkar det som att detta fenomen även gäller i förhållandet mellan Östersund och mindre orter i länet.

I Sveg fick jag rådet av en person att inte prata så mycket om Östersund när jag pratar med företagare eftersom det, enligt hen, finns något av ett mindervärdeskomplex. Föreställningen att kreativitet och kompetens finns i staden verkar vara stark. Intressant! Jag har ju i tidigare blogginlägg hävdat att det snarare krävs mer av detta för att lyckas i en mindre ort eller i glesbygden. Visst, konkurrensen är inte lika stor men å andra sidan är kunderna inte lika många heller.

Flera som jag har pratat med säger att självbilden är dålig i glesbygden. Att det finns en bild av att de kompetenta flyttar. Samtidigt pratade jag med nya vd:n för Destination Sveg i går. En engagerad, laddad och till synes mycket kompetent person som väljer att tillsammans med sin familj flytta till Sveg. Och när jag bad ett gäng företagare beskriva Sveg med ett ord fick jag ord som hemma, centralt, utveckling, natur och potential. Ord som jag kopplar mer till stolthet än dålig självbild.

Som vanligt finns det inte en enkel sanning. Precis som det inte finns en glesbygd.

/Helena

Mångsysslande glesbygdsföretag i Sveg

By | Trampolin PR | No Comments

En första reflektion från PR på väg: Glesbygdsföretag är mångkonstnärer. Idag har vi träffat folk i husvagnen, på byn och på en föreläsning och flera av dem vittnar om att när man driver företag i glesbygden måste man vara duktig på mycket. Vi har träffat en skogsföretagare som också är personlig tränare och snöröjare och en butiksägare som säljer alltifrån cyklar till djurfoder och lås- och säkerhetstjänster. Ett annat företag jobbar med både körkortsfotografering, webbsidor och annonsförsäljning. Vi som kommunikationsbyrå I Östersund tycker att vi är breda i vårt utbud om vi jämför oss med byråerna i Stockholm. Det verkar som att desto mindre ort, desto bredare utbud. Inte rocket science kanske, men ändå intressant.

PR på väg

By | Trampolin PR | No Comments

Nu drar vi!
Ja, från stan alltså.
Det är dags för PR på väg. Ett kontor i miniformat som kopplas bakom bilen, inbokade möten med spännande företagare, föreläsningar inom kommunikation och förhoppningsvis storys som slår sönder myter och skapar sanningar.

Vi hör i våra kontakter med företagare och myndigheter, både i Östersund och ute i länet, att det gnälls lite över avstånd, över engagemang och över protektionism. Vi sa ”varför åker inte de större organisationerna och myndigheterna ut mer i länet? Vi kanske skulle hjälpa dem med det?” Men då insåg vi att vi också gnällde över vad andra gör och inte gör. Alltså ändrade vi synsätt och sa; Vi åker själva.

Vi vet att det finns många duktiga och intressanta företag utanför stan. Vi vill veta mer om hur det är att driva företag i glesbygden och vi vill att fler företag utanför stan ska synas. Det finns en bild av att innovation och utveckling händer i stan – vi vill bidra till att visa att det händer i glesbygden också.

Vi tänker under våra turer i länet samla intrycken på vår hemsida, Instagram och Facebook. Hoppas du vill hänga med, antingen online eller på plats.

2 maj i Sveg
3 maj i Storhogna
11 maj i Hammerdal
12 maj i Strömsund

I höst hoppas vi på att dra ut igen. Kanske med några resekompisar från stan?

#prpåväg #prpånorrländska

PR på väg

Växla mellan flera konton på Instagram

By | Digital närvaro | No Comments

Facebook och Twitter har länge haft det. Nu har äntligen Instagram hakat på! Möjligheten att för dem som sköter flera konton på Instagram äntligen växla mellan dem istället för att logga in och ut hela tiden (och försöka komma ihåg lösenordet).

För vem?
För dem som har flera konton, många har ett privat konto och ett företagskonto. Eller kanske ett specifikt för sitt intresse. Du kan lägga till upp till 5 konton. Vi är många som väntat.

Så här kommer du igång
Klicka på kugghjulet för inställningar. Scrolla längst ner, klicka på ”lägg till konto”. Nu kan du lägga till ett annat konto.
Lägg till konto på Instagram

Längst ner till höger ser du vilket konto du har aktivt just nu. För att växla mellan dessa klicka in på profilen, längst upp ser du en pil vid namnet, under den kan man sen välja ett annat konto.
Växla mellan konto på Instagram

Happy Instagramming! Glöm inte att du kan följa Trampolin PRs vardag via vårt Instagramkonto på: @trampolinpr

Här är beskrivning från Instagrams blogg: ”Account Switching: Now Available on Instagram”

/Sofia

Hyllad och förolämpad på samma gång

By | Trampolin PR | One Comment

”Mycket bra! Inte visste jag att det fanns så kreativa och duktiga byråer däruppe!”. Den kommentaren fick en kund till oss när de var i Stockholm och presenterade sin årsredovisning, en produkt som vi projektlett, skrivit texter till och layoutat. Hur ska man tolka det; hyllning och förolämpning!?

Ärligt talat är det inte första gången vi hör det. Att kompetens och storstad förväntas gå hand i hand. Det finns en underton som antyder att vi som har valt att vara verksamma utanför storstan inte behöver vara lika duktiga för att lyckas.

Jag tror inte på det. Jag tror att det behövs otroligt mycket kompetens och uppfinningsrikedom för att lyckas i den lilla staden eller på landsbygden. Vi som driver företag utanför storstan blir mästare när det gäller service och att göra kunden nöjd. Vi har inte råd att tappa någon. När marknaden är liten är vi beroende av att våra kunder väljer oss igen, och igen. Det kräver att vi levererar och att vi hela tiden lyckas vässa oss och bli bättre i takt med att förväntningarna höjs. En verklig utmaning!

Trampolin PR har funnits i drygt sju år. Flera kunder har vi jobbat med lika länge. Det är det bästa betyg man kan få tycker jag.

Mottot för Trampolin PR har ända sedan starten varit ”PR på norrländska – mindre snack och mera verkstad”. Det vi menar är att det inte spelar någon roll hur bra planer och idéer man har om man inte har handlingskraft nog att genomföra. Det står vi absolut fortfarande för.

Det jag själv kan fundera lite över idag när det gäller vårt motto är om vi med det är med och sprider bilden av den fåordige (och därmed inte så smarta) norrlänningen? Jag vet inte. Samtidigt är jag oerhört stolt över att driva företag här. Jag vet också att vi är riktigt vassa, bland annat för att vi finns där vi finns.

Kommunikationsbranschen kan vara ganska ängslig. Det är viktigt att vara rätt och korrekt. Jag vet inte om vårt motto är det, men jag tänker faktiskt strunta i det. Vi fortsätter leverera PR på norrländska.

Jag väljer den oängsliga vägen. Det är lite så vi jobbar här uppe! Oängsligt är för övrigt en riktigt bra grogrund för goda idéer. Ännu en anledning till att jag faktiskt är lite förvånad över att inte alla kreativa och duktiga byråer ligger utanför storstan 😉 /Helena

Så skapar du en undersida till er företagssida på LinkedIn

By | Digital närvaro | No Comments

Företagssidor på LinkedIn blir allt vanligare. Men ibland ryms inte hela företaget under samma tak. Ni har kanske regionala kontor som jobbar på egen hand med sin kommunikation och sin rekrytering? Nya produkter som kräver sin egen marknadsföring? Om ert företag eller organisation består av olika delar med olika budskap som ska nå unika målgrupper, då kan ni skapa en ”showcase-sida” på LinkedIn. Man kan följa en showcase-sida precis som en företagssida.

Så varför inte bara skapa en till företagssida?
Skapar ni en till företagssida så hänger den inte ihop med er andra företagssida på ett naturligt sätt. En showcase-sida gör att ni håller en röd tråd i er kommunikation, ni skapar helt enkelt en undersida till företagssidan.

Så här gör du för att skapa en Showcase-sida:

  1. Se till så du är administratör för den tillhörande företagssidan
  2. Klicka på nedåtpilen intill den blå redigeringsknappenpå företagssidan.
  3. Välj Skapa en Showcase-sida.
  4. Ange ett namn och utse administratörer för sidan. (För att kunna utse någon till administratör måste personen vara en förstahandskontakt.)
  5. Klicka på Skapa.
  6. Du eller någon av administratörerna kan slutföra de sista stegen. Klicka sedan på Publiceraför att sidan ska bli offentlig.

Du kan skapa upp till 10 Showcase-sidor via din företagssida. Innan du skapar en företagssida eller en showcase-sida, se till att du har en plan för hur ni ska hålla den uppdaterad. Vi kan såklart hjälpa er med det, slå en signal eller maila så pratar vi!

/Sofia

sofia@trampolinpr.se
+46705804202

Bli mentor till en student och få nya perspektiv!

By | Trampolin PR | No Comments

Vi har haft förmånen att tillsammans med Mittuniversitetets samverkansavdelning projektleda deras mentorprogram i några år. Huvudsyftet med mentorprogrammet är att synliggöra jobben och få studenter att stanna i Jämtland. Och vi har lyckats! Tidigare deltagare i mentorprogrammet har berättat att de fått kontakter, personlig utveckling, insyn i sin framtida yrkesroll, praktikplats och flera har faktiskt också fått jobb tack vare mentorprogrammet!

Alla studenter på Miun får ansöka, oavsett utbildning och läsår. Utifrån de studenter som ansöker matchar vi sedan med mentorer i våra nätverk. Det är där Trampolin PR kommer in. Vi jobbar med företag och organisationer över hela länet och har ett stort kontaktnät. Och det är lika roligt varje år att leta mentorer, för det är så många som ser nyttan och vill hjälpa studenter in på arbetsmarknaden. Det engagemanget är fantastiskt!

Som mentor får man träna på sitt ledarskap, nya idéer till arbetet och mycket mer. Mentorprogrammet handlar om personerna som är med. Både i relationen mellan mentor och adept, men också i nätverket mellan mentorer och adepter – alla kan delge varandra erfarenheter. De handlar om att våga bjuda på sina kontakter och kunskaper.

Lite kort om upplägget:
Att vara mentor innebär att från november till juni kontinuerligt träffa en student som blir din adept. Du och studenten träffas ca 1 gång/ månad och pratar om det som känns viktigt för studenten just då. Ofta är det vägval i livet, CV-skrivning, jobbfunderingar och C-uppsatsämnen.

Vill du vara mentor?
Ring eller maila gärna om du undrar något. Hör av dig till Sofia på tel. 070-580 42 02, sofia@trampolinpr.se

Dags att lära sig filma med mobilen!

By | Digital närvaro | No Comments

Att video blivit stort på nätet är inget nytt. Däremot kanske du inte känner till att tittandet på webb-TV verkar kunna slå vanligt TV-tittande i år, samt spås stå för över hälften av all datatrafik på nätet nästa år. Lämpligt nog har Trampolin PR börjat erbjuda utbildningar i att filma med mobilen. Det går att göra mycket med enkla medel.

Den här filmen gjorde vi till en utbildning. Den berättar inte allt om vad vi gör, men vi hinner säga ganska mycket på knappt en minut: