Hajimemashite/Trevligt att träffas

By | Trampolin PR | No Comments

”Hajimemashite” är en japansk hälsningsfras som används när man träffar någon för första gången.

”Hur känns det att vara i Sverige igen?”. Det är en fråga jag fått höra ofta men fortfarande har svårt att svara på. Hur förklarar man känslan av att ena veckan sitta i en lägenhet på tolfte våningen i Nagoya och följande vecka i ett rött hus med vita knutar på Frösön i Östersund? Inom en vecka förändrades min miljö från en gråfärgad stad fylld till bredden med människor, till fjällutsikt och en natur som så sakteliga håller på att byta om till höstskrud.

Jag satt på tåget i Japan när jag fick beskedet om min nya anställning hos Trampolin PR. Sedan rusade tiden fram snabbare än i ljusets hastighet (helt ärligt, jag lovar). En flytt över kontinenter skulle genomföras och det på så få dagar som möjligt. Jag kunde nästan inte bärga mig innan jag skulle få börja!

Att jobba med kommunikation är nytt för mig men det känns helt rätt. Jag har spridda arbetserfarenheter som jordbrukare, språkexpert, restaurangbiträde, chef och ledare. Jag har en kandidatexamen i historia och är nu sist utbildad till marknadskommunikatör inom sociala medier. Genom alla mina många erfarenheter har kommunikation ständigt men blygt stått vid min sida utan att jag upptäckte det. Till sist lyssnade jag och jag insåg snabbt att det passar mig perfekt.

Under studierna till marknadskommunikatör fick jag bra träning ”hands-on” inför yrket. Bland annat stod jag bakom den virala kampanjen #jaghöjervolymen som engagerade mångdubbelt över våra mål. Jag stod även bakom den lilla grupp som startade en kampanj ”Musikstjälpen för Musikhjälpen” vars lite knasiga idé gav oss två Skype-intervjuer med buren under Musikhjälpen 2016. Utöver det fick jag två matnyttiga praktikperioder där jag jobbade ”in house” för spahotellet Yasuragi.

Mitt i studierna fick jag ett jobberbjudande som avdelningschef för ett nytt Ikea-varuhus som skulle öppna i Japan, ett erbjudande som man bara inte kan säga nej till. Sista terminen av studierna genomfördes på distans samtidigt som jag öppnade det nya varuhuset. Det var otroligt tufft att göra allt på samma gång, men jag är glad över att jag gjorde det!

Sociala medier är i ständig förändring och då behövs ett naturligt intresse för att orka hänga med. Jag vill mer än gärna hjälpa er att botanisera i den sociala och digitala världen både nu och i framtiden. Hör av er på elin@trampolinpr.se så startar vi där!

PR för alla!

By | Trampolin PR | No Comments

Under 2018/19 genomför Trampolin PR en satsning för att vässa både vår egen och våra kunders kompetens inom området inkluderande kommunikation, alltså schysst kommunikation som berör fler genom medvetenhet och hänsyn till allas våra olikheter.

För det är ju så att bra kommunikation har förmågan att beröra – folk som folk.

Det är budskap som ska nå fram, oavsett vem du är eller vilken bakgrund du har. Allt för att nå ut och skapa ett större värde för fler.

Därför är lösningen på vårt PR-kryss som pågått under sommaren: PR FÖR ALLA

Tack till alla som medverkat och stort grattis igen till Bilfix i Sundsvall som löste krysset och därmed vunnit en halvdag med fotograf!

Lös PR-krysset – vinn halvdag med fotograf!

By | Trampolin PR | No Comments

Vi vill tacka alla våra kunder för ett fantastiskt år och önskar er en skön sommar! För att förgylla tiden i hängmattan erbjuder vi er att motionera hjärnan i form av detta PR-kryss. Här får du chansen att testa dina kunskaper och får dessutom reda på några nyheter om Trampolin PR.

Bland de rätta svaren utser vi en vinnare som får en halvdag med fotograf!

Fyll i och spara krysset på din dator eller telefon och maila det till hej@trampolinpr.se
Lämna in ditt svar senast 6 augusti 2018.

Lycka till!

En bra talare förbereder sig och övar

By | Möten & evenemang | No Comments

Komikern Jerry Seinfeld har ett skämt:

– Det sägs att vi är mer rädda för att hålla tal än för att dö. Vilket betyder att vi hellre är killen i kistan än den som håller talet på begravningen…

Och på ett sätt har han väl rätt för i ”The Book of Lists” finns en lista om rädslor. Där framgår att det är just att tala inför publik som vi människor är mest rädda för. Höga höjder kommer på andra plats och insekter och baciller på tredje plats. Många måste ändå tala inför folk ganska ofta och frågan är då hur man ska tänka?

Jag hade förmånen att träffa fem företagare i Funäsdalen i tidigare i vår. Alla går en längre utbildning för att kunna genomföra en guidning om samer till sommaren. De kan sitt ämne, de har full koll på vad de ska säga, liksom många av oss har när vi ska tala inför publik. Då kommer ofta funderingarna på hur jag ska framföra det, hur jag ska inleda, hur jag ska hålla en röd tråd och hur jag avslutar och gör ett bra intryck.

Det vi gick igenom på utbildningen – och övade en del på – var detta.

  1. Förbered dig!

Ta reda på så mycket du kan om dina förutsättningar, alltså vilka är dina åhörare, vad har de för förkunskaper, var ska ni hålla till, hur lång tid har du på dig och vilka deras förväntningar är?

  1. Innehållet

Sätt en rubrik på ditt framförande, det hjälper dig att hålla dig till ämnet, alltså till din röda tråd. Dela sedan in ditt framförande i tre delar. Inledningen, mittendelen och avslutningen. Inledningen är ofta viktigast, här skapar man förväntan och intresse. Dessutom, går inledningen bra så flyter ofta resten på av sig själv.

  1. Framförandet

Våga ha ögonkontakt med publiken. Variera rösten, våga ta pauser och se till att inte prata för fort. Gestikulera gärna och rör dig på scenen.  Fundera också på om du har någon rekvisita du vill använda dig av och i så fall varför. Vill du hålla en monolog eller skapa en dialog med din publik? Om det senare måste du ha inkluderande frågeställningar.

Mitt allra bästa tips är ändå att öva. Jag får ofta kommentaren att ”du är så naturlig på scenen, eller, du är ju så van så för dig är det ju bara att ställa dig där på scenen.” Min hemlighet är att jag övar. Jag skriver ett manus i förväg. Jag övar och känner efter vad som funkar och inte funkar och sedan plockar jag ner mitt manus i stolpar. Lycka till – och även om det är läskigt att tala inför folk så fortsätter ju livet efteråt.

/Marlene

GDPR – yrsel? Vi hjälper dig att hålla balansen

By | Digital närvaro, Idé och strategi, Trampolin PR | No Comments

En dag strax innan jul fick jag frågan: Vill du gå en kurs i GDPR? Jag suckade inombords och tänkte ”tråkigt och svårt”, men log glatt mot chefen och svarade: Det gör jag gärna för det är viktigt och intressant. Nu har jag gått kursen och tycker att det är viktigt och intressant, på riktigt. Tycker du fortfarande att det är tråkigt och svårt? Hör av dig!

Det är väldigt många frågor som kommer upp i kölvattnet av denna nya förordning som gäller i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Men det känns okej, eftersom syftet är gott. Syftet är ju faktiskt att skydda dig och mig och vår personliga integritet. Det är bra, även om det medför en del huvudbry och administrativa förändringar.

Det har verkligen blivit en stor grej med utbildningar och information om GDPR. Nätet fullkomligt svämmar över av erbjudanden, tips och råd. Vissa är bra, andra mindre bra, och jag tänker inte förlänga listan här. Däremot kan jag rekommendera er som inte redan gjort det, att se över er verksamhet och identifiera områden som behöver förändras. Vi ska ha respekt för de nya reglerna och med sunt förnuft som ledstjärna får vi söka oss fram och hantera fråga för fråga.

En väldigt konkret fråga som dykt upp hos oss på Trampolin PR är möjligheten att ha alla anställda presenterade på webben. Många företag vill det, men är det okej? Det går att lösa, bland annat genom samtycke, vilket de flesta använder sig av redan idag.

Det går också att söka ett utgivningsbevis. Om ansökan godkänns ska databasens namn, tillhandahållare (alltså den som driver verksamheten) och ansvarig utgivare tydligt framgå på webbplatsen. Ansvarig utgivare är då ansvarig, precis som för vilken publikation som helst.

Låter det svårt eller klurigt? Kontakta oss gärna så hjälper vi dig.

/Annika Lidgren
annika@trampolinpr.se

Niklas: ”Det här blir kul!”

By | Trampolin PR | No Comments

Film- och fotokameran har alltid varit ett redskap för mig att dokumentera världen jag har runt om mig. Från de människor och vänner jag träffar till platser jag besöker.

Jag minns tydligt att jag fick min första filmkamera i födelsedagspresent när jag fyllde 14.
– Men jäklar, det här blir kul!, tänkte jag, kameran blev min dagbok och allt skulle filmas, oftast i sällskap av min storebror Robin.

Under uppväxten var det även full satsning på mountainbike-grenen downhill och målet var såklart att lyckas internationellt.

Våren 2010 hade jag precis fyllt 20 och på egen hand kört de 190 milen ner till Leogang, Österrike, för att köra tredje deltävlingen i världscupen. Storebror Robin var då i ett proffsstall och jag försökte hanka mig fram på sparpengar som jag hade jobbat ihop på den lokala cykelbutiken under vintern.

Tävlingshelgen gick verkligen inte som den skulle, jag vurpade olyckligt under kvalet och blev akut flugen med helikopter till närmaste sjukhuset. Väl där på sjukhuset kunde läkarna konstatera att jag hade en punkterad mjälte och även skador på njurarna, vilket förklarade smärtorna i magen.

Under tiden på sjukhuset byttes den gamla DV-kameran ut och jag fick min första systemkamera, en Pentax K-7. I och med att jag var sängbunden blev de första bilderna med den inte särskilt varierande, en bild på taket, på fötterna, tillbaka till taket igen och så avslutade jag med en bild på maten. Men känslan att titta genom sökaren var den samma som att sitta på cykel, fullt fokus och ren lycka!

Det närmaste tre månaderna efter olyckan spenderade jag på att fotografera, och det blev allt tydligare vad jag ville jobba med när ”cykelkarriären” var över.

Jag fortsatte tävla på internationell nivå i fyra år till innan jag hoppade in i plugget för att studera bildjournalistprogrammet i Sundsvall och våren 2017 fick jag min kandidatexamen.

Det här var lite kort om mig och om hur jag hamnade där jag hamnat. Jag heter Niklas Wallner, utbildad bildjournalist och är det senaste tillskottet på Trampolin pr. Jag kommer framförallt jobba med text, bild och filmproduktion.

Är ni nyfikna och vill bolla filmidéer är det bara att höra av er till niklas@trampolinpr.se

Dansa i freon

By | Text och form | No Comments

Precis som med allt annat är de rådande trenderna (oavsett område) en reflektion och avbild av det samhälle vi lever i. Politiska frågor, konflikter och de senaste teknikvinningarna vävs in i ett nät av visuella trådar där alla kreatörer ges frihet att göra sin tolkning. Resultatet återspeglas i allt från musik, konst och formgivning. En tydligt slutsats är: Vi verkar ständigt längta tillbaka.

 Idag går tiden fort. Den bokstavligen rusar iväg mot framtiden. Spelreglerna för kommunikation kan ändras blixtsnabbt. Vi kan kommunicera ett budskap på några minuter, om inte sekunder och mäta dess effekt i samma stund mottagarens finger nuddar telefonens skärm. Vi kan sprida budskap över hela världen, eller till individer i en viss ålder, med ett visst intresse i ett specifikt geografiskt område med stor precision. Omedelbar verkan. Full effekt.

När en strömning blir dominant i våra kollektiva liv är det nästan som att vi inte vågar blicka framåt av rädslan att inte kunna förutse fördelarna eller konsekvenserna. Vart kommer Virtual Reality-revolutionen ta oss? Vad kommer AI-revolutionen ha för inverkan på våra liv nu när den redan börjat flytta in i våra hem?

Vad ser du? Symbios mellan oss och tekniken, eller ser du ditt kylskåp och grannens brödrost revoltera för ett fritt liv?

Det måste vara en primal reflex som får oss att rygga tillbaka. När saker utvecklas lite för fort och känslan av att inte hänga med infinner sig lutar vi oss tillbaka till ett lugn i det förgångna. I det som passerat och är tryggt, bekant.

Vi har sett det visuellt inom en rad olika områden det senaste decenniet. Återgången till det autentiska och genuina. Eller i alla fall illusionen om det. I den grafiska branschen har trenden varit tydlig. Generellt sätt. Från Apples skeuomorfistiska designprinciper där det digitala skulle återspegla och kännas som det gamla och familjära, till Googles Material Design som håller facklan stadig idag bland de dominerande disiplinerna.

Vi har sett det på logotyper som eftersträvar en känsla av att vara karvade i trä med handskrivna typsnitt i Viktorianska London. Till vilken nytta? Trots att vi vet att det är en illusion bidrar det till ett attraktivt varumärke. Försäljningen av vinylskivor är den högsta sedan CD-skivans intåg, trots att de flesta av oss i alla fall öppnar Spotify varje gång vi ska lyssna på musik, för att det är enkelt. Det materialistiska är bara affektion.

Det måste också poängteras att det är skillnad på vad som är en trend och vad som är praktiskt i det långa loppet. Trender kommer och går men evigheten består, eller? Därför är det viktigt för oss som arbetar med kommunikation att tänka rationellt. Tänka långsiktigt, vara kunniga och observanta och inte i alla lägen fångas av de rådande trenderna, utan se bortom dessa för att skapa något för våra kunder som håller på en längre tidsaxel, eller i alla fall till kylskåpen och brödrostarna styr världen.

Med detta sagt tycker jag att det finns några saker att hålla koll på som jag tror kommer ta allt större plats i det visuella landskapet 2018.


Mer 3D – VR-revolutionen sätter inte bara sina spår i vårt sätt att uppleva saker utan kommer fortsätta färga av sig på andra områden. Räkna med mer tredimensionellt formspråk 2018.


Djärv typografi. Typografin kommer vara en given del av det grafiska innehållet. Glöm Helvetica som nödlösning.


Starka färger och färgtoningar. Vi kommer inte längre behöva vara rädda för att använda starka kontrasterande färger. Släpp lös regnbågen överallt!


Egna bilder – Bildbyråernas tid är snart över. Nu är det slut på ”Happy creative modern American businessman in a casual denim shirt sitting in a multiethnic office at his desktop computer smiling at the camera”. Support din lokala fotograf! Det blir troligen både billigare och bättre.


Mer animerat! Vi kommer få se mer animerade logotyper och rörligt material. GIF’s inkluderat!

Flippade istället för frustrerande möten

By | Möten & evenemang | No Comments

Ett bra (!) föräldramöte och en utbildning i kommunikativt ledarskap som båda skedde under förra veckan fick mig att reflektera lite över det här med möten. Jag ska vara helt ärlig, jag brukar tycka att föräldramöten är sjukt dåliga! Ofta ostrukturerade, tider som inte hålls, och med otydligt syfte. Jag brukar frustrerat tänka ”det här hade vi väl kunna få i ett mejl?”.

Det som gjorde upplevelsen på mötet förra veckan så bra var en tydlig agenda med korta infopunkter och sedan diskussion i grupper om sånt som är relevant för föräldrar – läggdags, läxläsning, skärmtid och sociala medier. Det blev mycket bra diskussioner som avbröts så att vi ändå hann knyta ihop säcken och sluta precis på avtalad tid. Så enkelt egentligen.

Det här med att ge information på möten, ofta med stöd av massor av text på röriga powerpoint-bilder, sker ju dagligen på arbetsplatser också. Lika frustrerade som på föräldramöten. Möten är fantastiska för kommunikation, att skapa en gemensam förståelse och vara kreativa. När det gäller att ge ensidig information finns det andra sätt som är bättre.

Att skicka ut information inför möten för att kunna ta diskussionen när man ses är sen gammalt. Men nu kan man ta det ett steg längre och göra det ännu bättre. Pär Lager som precis kommit ut med boken ”Kommunikativt Ledarskap” tipsar om att ”flippa mötena” med hjälp av film. Det är enkelt att dra sin PowerPoint på hemmaplan, spela in sin egen dragning och skicka ut till mötesdeltagarna innan. Alla kan titta på presentationen när det passar dem, en gång eller fler om det krävs. Väl på mötet kan man gå direkt till det viktiga – kommunikation.

Läs artikeln om hur Camilla Wallander, vd på Berghs School of Communication, jobbar med detta. Låt dig inspireras. Det tänker jag göra. /Helena

Från saftetiketter till superrubriker!

By | Trampolin PR | No Comments

”Det där är ingen rubrik Annika, det är en saftetikett!”. Nyhetschefen på lokaltidningen skrek högt över hela redaktionen och jag skämdes. Han var inte nöjd, tyckte att jag formulerat en alldeles för mesig rubrik. Det var förmodligen helt sant, även om jag i det ögonblicket hade önskat att han framfört synpunkten lite mer sofistikerat. Men på en redaktion är det raka rör. Så var det i alla fall i början av 90-talet och jag gissar att det är likadant nu.

Det var mitt första jobb. Som nybakad kommunikatör valde jag att först prova på journalistrollen. Det var superkul och väldigt nyttigt! Det har definitivt präglat resten av mitt yrkesliv. Till exempel har jag hittills aldrig missat en deadline, oavsett uppdrag. Att formulera tydliga budskap, så som rubriker, sitter fortfarande i ryggmärgen. Och jag har inga ömma tår.

Senare i livet har jag haft en mer strategisk inriktning. Inom kommunikation såklart, men jag har också arbetat med regional utveckling, glesbygdsproblematik, företagsfrågor, skogsnäring…

Som en ständig ledstjärna lyser vikten av god kommunikation. Den typen av kommunikation som verkligen sker med respekt för varandra, på lika villkor mellan ”sändare” och ”mottagare”. Den typen av kommunikation som kan förändra en organisationskultur, förbättra lönsamhet och dessutom göra allt så mycket roligare! Det behöver inte vara krångligt eller tidskrävande, men man måste tänka.

Genom åren har jag hjälpt ganska många att tänka kommunikation. Ofta har det lett till trevliga aha-upplevelser, men ibland kör man i diket. Det sker till exempel när ”tänket” är påtvingat. Någon som egentligen enbart vill fokusera på sin kärnverksamhet blir påtvingad en kommunikationsstrateg och då kan resultatet bli sisådär.

Bäst går det när någon verkligen vill ha hjälp. Och jag tänker att ni som är kunder hos oss på Trampolin PR vill det. Ni har redan tagit ställning och vänt er till en kommunikationsexpert utifrån ett identifierat behov. Därför känns det så otroligt roligt att få bli er samarbetspartner! Jag kommer att bidra med både min hjärna och mitt hjärta, det kan jag garantera.

Annika Lidgren
Telefon: 070 607 67 31
E-post: annika@trampolinpr.se

Poddarna du inte får missa!

By | Food for thought | No Comments

Både luften och huvudet känns klarare efter sommarsemestern. Som inspiration för den kommande hösten har vi samlat ihop några poddar som vi tycker är lite extra bra. Det här är Trampolin PR:s egen podd-topplista, fylld av inspiration och klokskap om kommunikation, livet och annat viktigt.

sbd_newpodcast_logo
Social by default

Med Sarah Larsson Bernhardt & Deeped Niclas Strandh. Matnyttigt, inspirerande och lättsamt för dig som vill ha koll på sociala medier.

Lyssna här

1200x630bb

Passion för kommunikation

Få tips och lär dig trix från experter inom kommunikation. En specifik gäst i varje avsnitt som är specialist inom sitt område.

Lyssna här
170x170bb
Innerligt

Om ledarskap, kommunikation och livet. Marie W Schjölin är kommunikatör, coach, utbildare, inspiratör och föreläsare.

Lyssna här

framga-ngspoddenpa-rleros-ir3faz22

Framgångspodden

Driven av Alexander Pärleros. Han träffar inspirerande personer och får höra om deras resa. Gästerna består bl.a. av artister, idrottsprofiler, entreprenörer och filosofer.

Lyssna här

vadfanhallerjagpamed

Vad fan håller jag på med?

Podden drivs Linda Hörnfeldt, VD och grundare av Influencers of Sweden,
Sveriges branschorganisation för social media influencers.

Lyssna här

ads-creative-cdn.acast.commediav1aa30e425-c623-4c96-84cb-123fac0bfbfbdigitalisterna-kjelldaniel-centraltutanlogga-1400x1400-igaktggd

Digitalisterna

Radioprofilen Kjell Eriksson och Telias Daniel Stark diskuterar aktuella nyheter om tech, digitala lösningar, innovationer och startups med spännande gäster.

Lyssna här

AD-Sebastian tipsar!

historiepodden

Historiepodden

Den här podden är både underhållande och allmänbildande. Historiepodden beskrivs som ett magiskt gränsland där folkbildning och underhållning möts.

Lyssna här

Copy-Annja tipsar! 

Snedtankt

Snedtänkt

Författaren och skämtaren Kalle Lind pratar med folk som snöat in på udda kultur och märkliga fenomen. Den här podden lär dig allt du inte visste att du behövde veta.

Lyssna här

Film-Peter tipsar! 

s-town

S-town

Vad händer egentligen i ”Shit-town Alabama”? En spännande och känslosam serie i sju delar som ger en ny syn på både småstadsliv och hur en historia kan berättas.

Lyssna här