GDPR – yrsel? Vi hjälper dig att hålla balansen

En dag strax innan jul fick jag frågan: Vill du gå en kurs i GDPR? Jag suckade inombords och tänkte ”tråkigt och svårt”, men log glatt mot chefen och svarade: Det gör jag gärna för det är viktigt och intressant. Nu har jag gått kursen och tycker att det är viktigt och intressant, på riktigt. Tycker du fortfarande att det är tråkigt och svårt? Hör av dig!

Det är väldigt många frågor som kommer upp i kölvattnet av denna nya förordning som gäller i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Men det känns okej, eftersom syftet är gott. Syftet är ju faktiskt att skydda dig och mig och vår personliga integritet. Det är bra, även om det medför en del huvudbry och administrativa förändringar.

Det har verkligen blivit en stor grej med utbildningar och information om GDPR. Nätet fullkomligt svämmar över av erbjudanden, tips och råd. Vissa är bra, andra mindre bra, och jag tänker inte förlänga listan här. Däremot kan jag rekommendera er som inte redan gjort det, att se över er verksamhet och identifiera områden som behöver förändras. Vi ska ha respekt för de nya reglerna och med sunt förnuft som ledstjärna får vi söka oss fram och hantera fråga för fråga.

En väldigt konkret fråga som dykt upp hos oss på Trampolin PR är möjligheten att ha alla anställda presenterade på webben. Många företag vill det, men är det okej? Det går att lösa, bland annat genom samtycke, vilket de flesta använder sig av redan idag.

Det går också att söka ett utgivningsbevis. Om ansökan godkänns ska databasens namn, tillhandahållare (alltså den som driver verksamheten) och ansvarig utgivare tydligt framgå på webbplatsen. Ansvarig utgivare är då ansvarig, precis som för vilken publikation som helst.

Låter det svårt eller klurigt? Kontakta oss gärna så hjälper vi dig.

/Annika Lidgren
annika@trampolinpr.se