Från saftetiketter till superrubriker!

By 8 september, 2017Trampolin PR

”Det där är ingen rubrik Annika, det är en saftetikett!”. Nyhetschefen på lokaltidningen skrek högt över hela redaktionen och jag skämdes. Han var inte nöjd, tyckte att jag formulerat en alldeles för mesig rubrik. Det var förmodligen helt sant, även om jag i det ögonblicket hade önskat att han framfört synpunkten lite mer sofistikerat. Men på en redaktion är det raka rör. Så var det i alla fall i början av 90-talet och jag gissar att det är likadant nu.

Det var mitt första jobb. Som nybakad kommunikatör valde jag att först prova på journalistrollen. Det var superkul och väldigt nyttigt! Det har definitivt präglat resten av mitt yrkesliv. Till exempel har jag hittills aldrig missat en deadline, oavsett uppdrag. Att formulera tydliga budskap, så som rubriker, sitter fortfarande i ryggmärgen. Och jag har inga ömma tår.

Senare i livet har jag haft en mer strategisk inriktning. Inom kommunikation såklart, men jag har också arbetat med regional utveckling, glesbygdsproblematik, företagsfrågor, skogsnäring…

Som en ständig ledstjärna lyser vikten av god kommunikation. Den typen av kommunikation som verkligen sker med respekt för varandra, på lika villkor mellan ”sändare” och ”mottagare”. Den typen av kommunikation som kan förändra en organisationskultur, förbättra lönsamhet och dessutom göra allt så mycket roligare! Det behöver inte vara krångligt eller tidskrävande, men man måste tänka.

Genom åren har jag hjälpt ganska många att tänka kommunikation. Ofta har det lett till trevliga aha-upplevelser, men ibland kör man i diket. Det sker till exempel när ”tänket” är påtvingat. Någon som egentligen enbart vill fokusera på sin kärnverksamhet blir påtvingad en kommunikationsstrateg och då kan resultatet bli sisådär.

Bäst går det när någon verkligen vill ha hjälp. Och jag tänker att ni som är kunder hos oss på Trampolin PR vill det. Ni har redan tagit ställning och vänt er till en kommunikationsexpert utifrån ett identifierat behov. Därför känns det så otroligt roligt att få bli er samarbetspartner! Jag kommer att bidra med både min hjärna och mitt hjärta, det kan jag garantera.

Annika Lidgren
Telefon: 070 607 67 31
E-post: annika@trampolinpr.se