Hyllad och förolämpad på samma gång

By 8 februari, 2016Trampolin PR

”Mycket bra! Inte visste jag att det fanns så kreativa och duktiga byråer däruppe!”. Den kommentaren fick en kund till oss när de var i Stockholm och presenterade sin årsredovisning, en produkt som vi projektlett, skrivit texter till och layoutat. Hur ska man tolka det; hyllning och förolämpning!?

Ärligt talat är det inte första gången vi hör det. Att kompetens och storstad förväntas gå hand i hand. Det finns en underton som antyder att vi som har valt att vara verksamma utanför storstan inte behöver vara lika duktiga för att lyckas.

Jag tror inte på det. Jag tror att det behövs otroligt mycket kompetens och uppfinningsrikedom för att lyckas i den lilla staden eller på landsbygden. Vi som driver företag utanför storstan blir mästare när det gäller service och att göra kunden nöjd. Vi har inte råd att tappa någon. När marknaden är liten är vi beroende av att våra kunder väljer oss igen, och igen. Det kräver att vi levererar och att vi hela tiden lyckas vässa oss och bli bättre i takt med att förväntningarna höjs. En verklig utmaning!

Trampolin PR har funnits i drygt sju år. Flera kunder har vi jobbat med lika länge. Det är det bästa betyg man kan få tycker jag.

Mottot för Trampolin PR har ända sedan starten varit ”PR på norrländska – mindre snack och mera verkstad”. Det vi menar är att det inte spelar någon roll hur bra planer och idéer man har om man inte har handlingskraft nog att genomföra. Det står vi absolut fortfarande för.

Det jag själv kan fundera lite över idag när det gäller vårt motto är om vi med det är med och sprider bilden av den fåordige (och därmed inte så smarta) norrlänningen? Jag vet inte. Samtidigt är jag oerhört stolt över att driva företag här. Jag vet också att vi är riktigt vassa, bland annat för att vi finns där vi finns.

Kommunikationsbranschen kan vara ganska ängslig. Det är viktigt att vara rätt och korrekt. Jag vet inte om vårt motto är det, men jag tänker faktiskt strunta i det. Vi fortsätter leverera PR på norrländska.

Jag väljer den oängsliga vägen. Det är lite så vi jobbar här uppe! Oängsligt är för övrigt en riktigt bra grogrund för goda idéer. Ännu en anledning till att jag faktiskt är lite förvånad över att inte alla kreativa och duktiga byråer ligger utanför storstan 😉 /Helena

One Comment