”Mobilegeddon” är här

By 20 april, 2015Digital närvaro

I morgon den 21:a april lanserar Google sin mobilvänliga sökalgoritm som fått det olycksbådande smeknamnet ”Mobilegeddon”. Troligen blir det en av de största sökmotoruppdateringarna Google någonsin har genomfört, men vad kommer denna uppdatering innebära rent konkret? Faktum är att de flesta nog är medvetna om att mobilsurfandet ökat explosionsartat de senaste åren och en enad kår av mobilanvändare i alla åldrar kan förutse att det inte kommer dröja länge innan mobilsurfandet dominerar totalt.

Uppdateringen kommer identifiera mobilvänliga sidor vid sökningar från mobila enheter och ge dem en fördel när de sedan rankas i sökresultatet, detta är givetvis en förenkling av uppdateringens omfattning men ger en generell bild av dess innebörd.

Uppdateringen banar väg för ett bättre flöde och en bättre upplevelse ur ett användarperspektiv som indikerar vart våra surfbeteenden driver marknaden. På samma sätt kan detta ses som en markering på vart vi är på väg. En hemsida är oftast grundstommen i många företags digitala närvaro och därför ställer det även krav på företagen att hänga med i den tekniska utvecklingen. Detta för att garantera att användarupplevelsen är optimal oberoende av vilket enhet besökaren använder för att inhämta information. Dagens internetanvändare har kort tålamod och det kan handla om sekunder mellan valen. Då känns det lite tråkigt om det ska fallera på grund av en hemsida som inte är mobilanpassad.

För vår egen del här på Trampolin PR så kommer vi påbörja ett arbete med att optimera vår egen hemsida för framtiden och vi hjälper gärna dig också.

Mobilegeddon är inte slutet på världen – det är början på framtiden.

 

 

Här kan du läsa mer om uppdateringen.

http://www.dagensmedia.se/asikter/kronikor/article3900400.ece

http://uk.businessinsider.com/google-mobilegeddon-2015-4?r=US

 

 

Leave a Reply