Hur vi använder sociala medier 2014

By 29 oktober, 2014Digital närvaro

72% besöker någon gång sociala medier, nästan hälften (48%) av svenskarna gör det dagligen. Det visar ny statistik från .SE:s kommande rapport Svenskarna och internet 2014. Facebook är fortfarande i särklass populärast, men utmanas av nyare alternativ. Årets raket är Instagram som nästan har fördubblat andelen användare sedan förra året och nu används av nära var tredje svensk.

Så här ser användningen ut på de populäraste tjänsterna: 

  • Facebook – 68% fortfarande populärast men minskar bland de allra yngsta
  • Instagram – 28% har fördubblats på ett år
  • Twitter – 19% fler läser tweets än twittrar själva

Statistiken är en del av rapporten Svenskarna och internet 2014 från .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) som släpps i sin helhet i mitten av november.

Här kan du läsa mer om svenskarna och sociala medier 2014.

Så, hur kan vi nyttja att så många av dina kunder/ambassadörer/medarbetare/konkurrenter finns i dessa kanaler? Kontakta mig så går vi igenom dina kanaler och dina möjligheter! /Sofia

Skärmavbild 2014-10-23 kl. 09.40.48

Leave a Reply