Allt måste hänga ihop – Always

By 1 juli, 2014Idé och strategi

På Facebook delas just nu ett filmklipp där unga tjejer berättar hur de tänker om uttryck som ”tjejkast”, ”slåss som en tjej” och ”springa som en tjej”. Det är Always – varumärket för dambindor – som bestämt sig för att ta ställning för att stärka unga tjejers självbild. Rätt in i hela målgruppen. Helt plötsligt spelar pris och uppsugningsförmåga mindre roll.

Ett tydligt varumärke, rätt sammanhang och rätt budskap är en oslagbar trio. Men det gäller att veta vad du eller ditt företag står för så att kommunikationen blir medveten. Allt måste hänga ihop. Därför var det inget genidrag av Göran Hägglund i Almedalen att utse Kristdemokraterna till Sveriges mest HBTQ-vänliga parti. Det väckte en del ilska.

För någon vecka sedan var jag och Titti i Härnösand och höll i en budskaps- och varumärkesverkstad. Det som binder ihop varumärket med budskapet är att 1) vara sig själv, 2) ta plats (i rätt sammanhang) och 3) säga (eller göra) något bra.

Vårt bästa tips; börja med att svara på frågan ”Varför?”. ”Varför gör vi det här?”. Den populäre författaren och föreläsaren Simon Sinek menar att varför-frågan sällan blir besvarad eftersom den anses oviktig. Ingen frågar efter värderingar och ideal i en värld som styrs av kundnytta. Istället får frågor som behov, pris och kvalitet företräde.

Men ”varför” är inte oviktigt när du bygger ett varumärke. Tvärtom. Varumärket handlar om hur du vill uppfattas. Så oavsett om det handlar om en personlig valkampanj, en tjänst eller en produkt måste du ha ett bra svar. Varför håller jag på med det här? Varför har just VI valt att hålla på med just DET HÄR?

Tänk dig fem varmkorvförsäljare med olika ägare. Alla står lika centralt och säljer samma typ av korv till samma pris. Då är det svaret på varför som avgör vilken av dem du väljer. Den korvförsäljare som säger att hon säljer korv för att göra människor glada, kommer att lyckas bättre än den som säljer korv för att tjäna pengar.

Men den glädjespridande korvförsäljaren har ett större jobb att göra. Hon behöver även exempelvis fundera på hur hennes korvvagn ser ut och hur hennes medarbetare agerar mot kunderna. Gör hon inte det, kommer hennes varumärke snabbt att tappa i värde.

Så bra tänkt Always! Nu gäller det bara att hela företaget är med på båten. En liten groda ur munnen vid fel tillfälle kan rasera allt. För en varumärkes- och budskapsverkstad måste pågå alltid – 365 dagar om året. Och glöm inte – Always start with why!

Leave a Reply