Vackert tal kostar några kronor extra

Med veckans Uppdrag Granskning i färskt minne, kan det vara på sin plats att påminna om det mest väsentliga i starka budskap. De måste få kosta. Annars blir de svindyra. Privata Hälsans Förskola får nu betala ockerpriset för vackert tal; ett solkigt varumärke.

Saken: Hälsans Förskola har vid ett par av sina förskolor haft en för snål matbudget. Enligt föräldrar och före detta anställda fick barnen ibland gå hungriga. En av förskolans tidigare anställda kockar hade en matbudget på nio kronor per barn och dag – för frukost, lunch och middag. Vid ett tillfälle blev resultatet vatten och knäckebröd till frukost.

Det här är ett skolboksexempel på hur ett företag aldrig får göra. Bygga hela sitt varumärke på något som de inte lever upp till. Oavsett om Uppdrag Granskning har missat hur väl Hälsans Förskolas verksamhet fungerar i övrigt, är loppet kört om de vid ett enda tillfälle misslyckas att leva upp till kärnan i företaget – hälsoprofilen.

Tänk dig att ett byggföretag, som marknadsför sig med giftfria byggmaterial, bygger ett enda bostadshus vars hyresgäster blir sjuka av limmet i golven. Eller att den rättvisemärkta klädkedjan visar sig använda barnarbete till en ynka procent av sin klädkollektion.

Hälsans Förskola känner sig nu orättvist behandlade. Det säger företaget bland annat i ett debattinlägg i Dagens Samhälle. Under webbartikeln får läsaren med ett enkelt musklick själv ta ställning. I skrivande stund har förskolans vd Malin Hökberg nästan 80 procent av rösterna emot sig. Trots goda argument är slaget alltså förlorat.

De flesta har nog förståelse för att ett företag kan begå ett misstag (olyckshändelse). Det kan till och med vara acceptabelt att samma misstag sker upprepade gånger (systemfel). Men när ett företag inte lever upp till själva grunden i varumärket, raseras förtroendet.

Här följer tre goda råd för att hålla varumärket intakt:

1. Se till att hela organisationen är medveten om varumärket – det vill säga, vad särskiljer oss? Varför söker sig kunderna till oss? Vad är det de uppfattar?

2. Ta reda på vad varumärket innebär i praktiken – det vill säga, hur ska företaget jobba för att alltid säkra varumärket? Se till att hela organisationen är införstådd, i synnerhet ledningen.

3. Fånga upp och åtgärda minsta avvikelse från varumärket, särskilt om du verkar i en bransch som redan är ifrågasatt.

Leave a Reply