Mötena bygger företagskulturen

By 17 mars, 2014Möten & evenemang

”När jag dör hoppas jag att det sker under ett möte. Övergången från livet till döden kommer knappt att vara märkbar.”

 Ovanstående är ett citat som jag snappade upp på en föreläsning med Kjell Lindström för några månader sedan, och som jag kom att tänka på i morse när jag satt och förberedde ett möte. (Snacka om prestationsstress…) Möten generellt har dåligt rykte, och det gnälls mycket på möten – att de inte leder någon vart och att de tar för mycket tid.

I den lilla boken ”Snack eller verkstad?” av Mari Almgren och Kari Österling kan man läsa att en svensk chef i genomsnitt sitter 13 timmar i veckan på interna möten. 31 procent sitter i möten 16 timmar eller mer. I vissa organisationer sitter medarbetarna i möten upp till 80 procent av sin arbetstid. Och det vore väl okej om mötena var produktiva. Men i samma bok konstateras att 80 procent av mötesdeltagarna tycker att möten sällan känns meningsfulla.

Tänk så mycket tid och så många miljoner företag investerar i möten. Visst är konstigt att det inte ställs högre krav på möten och vad de ska resultera i? Och visst är det konstigt att inte fler företag gör krafttag för att utveckla och förbättra sina möten? Tänk om all tid som läggs på möten skulle vara kreativ och produktiv tid. Tänk vad det skulle göra för lönsamheten!

Det borde alltså finnas motivation till att utveckla möten, ändå är det få som verkligen gör det. Är det för att det är så väldigt svårt? Jag tror egentligen inte det. Googla på ”Tips för bättre möten” och du får massor av input och förslag. Jag tror snarare att det handlar om företagskultur. Möten är en bärande del i företagskulturen och kultur är svår att ta på och därför svår att ändra. Men samtidigt, om det är så, borde det också gå att vända på… Mer kreativa och produktiva möten ger en mer kreativ och produktiv företagskultur. Och vem vill inte ha det?

Börja med mötet helt enkelt. Ta fram de där tipsen för bättre möten eller beställ ”Snack eller verkstad” – välj ett favorittips och testa. Det viktigaste är förändringen. För om man gör annorlunda finns också förutsättningar för att resultatet ska bli annorlunda. Och när det gäller möten, är det precis vad många behöver.

/Helena

 

Leave a Reply