Nätverka digitalt och lyssna på målgruppen

By 10 februari, 2014Digital närvaro

I januari hade jag nöjet att besöka Formex i Stockholm som är den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign. Vi på Trampolin PR arbetar med PR kring lanseringen av Smadi Design, ett nytt svenskt designföretag baserat i Östersund. Företaget lanserade sin första kollektion i samband med Formex.

Vi har haft kontakt med magasin och bloggare innan mässan och vi har arbetat med sociala medier, extra mycket under själva mässan. Jag har bl.a. i mina egna och via Trampolin PRs kanaler delat, fotograferat och taggat Smadi Design.

Att designer Cathy Dillner, vd Smadi Design själv använder Facebook, Twitter och Instagram är en stor fördel– och hon har ett intresse för det. Många kanaler kan tyckas men en stor del av hennes målgrupp använder sociala medier dagligen. 

Några reflektioner efter att ha besökt Formex

  • Fotoförbud råder på mässan, om man inte har specialtillstånd. Om monterägaren säger ok så får man fota i montern. Detta betyder att få har en vanlig kamera med sig, men det fotas överallt med mobiler. Kolla bara #formex på Instagram = 14885 inlägg!
  • Många som inte själva är på plats på mässan följer sin favoritbutik, magasin, bloggare m.fl. för att få senaste nytt och hänga med. Det uppdateras febrilt i inredningsvärlden dessa dagar. Mässan besöktes i år av 23 502 besökare varav 943 medierepresentanter.

Tips för att nätverka digitalt

  • Omvärldsbevaka. Kolla regelbundet om något skrivit om ditt företag i på nätet. Följ dem, tacka, skicka vidare och svara på frågor. Ett snabbt sätt att skapa en relation med målgruppen.
  • Be dem som fotograferar att tagga bilden med t.ex. företagets namn och eventet. Det ger både publicitet och man bygger sitt varumärke.
  • All publicitet är inte bra, fråga gärna vad bilden ska användas till och i vilket sammanhang./Sofia

    bild (3) bild (4)

Leave a Reply