Ytliga budskap är som billigt toapapper

By 11 oktober, 2013Medierelationer, Trampolin PR

Jag tänker nu medvetet göra något som jag aldrig skulle råda någon av mina uppdragsgivare att göra. Dunka internrygg offentligt. Men min kollega Jens Blixths senaste blogginlägg med ruriken ”Har du råd att vara ytlig?” var så lysande att jag vill hylla det med en fortsättning. Så här kommer del två i följetongen: content is king.

Inledningsvis en uppmaning till Reinfeldt, Löfven, Romson, Lööf, Björklund, Hägglund och Sjöstedt: tänk och mer och räkna mindre. Annars stannar vi i soffan på valdagen.

Och vad menar jag med det?

Jo, det händer oss alla ibland att toapapperet plötsligt tar slut, trots att vi köpte sex rullar förra veckan. Något måste ha blivit fel, tänker vi. Har vi verkligen slösat så på toapapper? Svaret är oftast nej. Vi har helt enkelt köpt ett undermåligt toapapper. Kritvitt och luftigt rullat till ett lågt pris. En triumf i affären. Men ett fiasko på toaletten.

Dagens politiska debattklimat har samma problem. Under partiledardebatten i söndags tävlade alliansen med den rödgröna oppositionen om hur många miljarder som läggs på skolan, jobben eller klimatpolitiken. Många miljarder blev det. Men SVT:s Mats Knutsson och Camilla Kvartoft brydde sig inte om att fråga om kvaliteten på toapapperet.

Vi vet nu att det inte hjälper att ösa miljarder över Arbetsförmedlingen, utan att ha någon idé om hur miljarderna bäst ska användas för att verkligen få effekt. Vi vet att det inte räcker med miljardregn till fler lärare i skolan (något som för övrigt blev ännu ett lager pseudodebatt om lärartätheten) för att förbättra skolresultaten. Det krävs kvalitet.

Jo, jag vet att journalistiken har en fetisch för stora belopp och procentsatser. Och jag vet att debattformatet i TV inte ger mycket utrymme för långa utläggningar, men det ursäktar inte bristen på kvalitet i kommunikationen hos våra politikertoppar.

Först kommer innehållet, sedan ytan. Först kommer lösningen, sedan miljarderna. Det intressanta är inte priset på toarullen. Det är tyngden och tätheten som ger effekt. Kort sagt – innehållet. Om lösningen verkar genomtänkt, betalar vi gärna för att få bort skiten.

Leave a Reply