Har du råd att vara ytlig?

By 27 september, 2013Idé och strategi

Som formgivare gillar jag yta men räds ytlighet, främst för att det komplicerar mitt jobb men också för att det är ganska ointressant.
Jag har märkt att fler och fler räds just ytlighet. Jag ser en tydlig skillnad före och efter facebooks inträde i våra sovrum och toalettbesök.
Vi har matats med perfekta statusuppdateringar på hela och rena barn, avslutade långkok och svenska klassiker. Vi visar upp en perfekt yta som vi tror andra kan imponeras eller inspireras av men jag tror att vi har fått nog. Varje reaktion får en motreaktion och nu har den landat tungt i våra knän. Yta har blivit Djup och vi ifrågasätter vår existens och berättigande att ta plats. Vad skiljer mig och vad gör mig unik och möjligen intressant? Att ha den snyggaste logon eller modernaste hemsidan är kul men knappast särskilt prioriterat om du inte vet vad du säljer.

Jag har varit med och byggt yta för miljoner i galna projekt uppbackade av tunga investerare där yta är allt. Byggt hemsida för miljonbelopp bara för att sälja en dröm och hoppas att någon ska köpa den och göra den verklig. Och det är just att göra den verklig som allt handlar om idag. För webben som kostade en miljon för tio år sedan får du idag till 95 procents rabatt. Yta är inte hindret idag och jag tror inte heller att man kan sälja in ett projekt på samma sätt idag som för tio år sedan.

Trenden går med stora tydliga kliv mot det genuina, närodlade och oprocessade där kärnan är allt. Det gäller skissblocket eller livet i stort. Content is king.

2 Comments

Leave a Reply