En bra historia är värd att lyssna på

”Hej!

Vi är ett gäng systrar, döttrar, fastrar, mostrar och mormödrar.  Släktskapet kommer från flera års samvaro ute på Torsta Gård där vi i omgångar har fått besök av trevliga baggar som hjälpt oss att bli fler. Det bästa vi vet är att äta och idissla, det ägnar vi ungefär tio timmar om dagen åt. Vi bräker för att kommunicera med varandra och våra lamm.”

Det är Torstas Tackor som formulerat dessa ord, med hjälp av oss på Trampolin PR. När vi fick uppdraget att nå ut med Torstas nya koncept, ”hyr en tacka, få dess avkomma” kände vi direkt att det här handlar om storytelling. I stället för att Torsta ska berätta om sitt koncept, om tackor, får och lamm så valde vi att låta tackorna berätta historien.

Torsdag den 14 mars släppte de sin facebooksida (facebook.com/TorstasTackor) där de med hjälp av varsin profilbild lockade familjer till att vilja hyra just dem. För 5990 kr hyr man alltså en tacka under ett år och får 35 kg kött, ett lammskinn och två kg garn från tackans ull. Men, framförallt får man ökad kunskap om djurhållning, möjlighet att besöka sin tacka, namnge sin tacka och får som belöning full koll på maten som senare hamnar på bordet.

Onsdag den 20 mars träffade tackorna media som så klart blev charmade, både av konceptet men också av alla små lamm som tultade omkring i stallet. Två dagar senare, fredag den 22 mars var alla tackor uthyrda. Till vår glädje, för uppdraget var slutfört, men till andras besvikelse, för de hann inte med att hyra en tacka.

Ett typiskt PR-uppdrag som hyrde ut alla tackor på mindre än en vecka utan en enda annons eller reklamblad. Att dessutom få förgylla budskapen genom storytelling ger en häftig dimension till vårt sätt att jobba med kommunikation.  Nu hoppas vi att det virala samhället fortsätter att sprida budskapet om hur maten hamnar på vårt bord.

Lycka till Torstas Tackor, det är ni som ska fortsätta det hårda jobbet!

TorstasTackor