Från kreativ torsdag till riksnyhet

By 4 september, 2012Idé och strategi, Trampolin PR

Det hela började en solig majdag på Björkbacka kafé. Vi på Trampolin PR hade en av våra kreativa torsdagar, alltså en eftermiddag då vi tar klivet ut från kontoret för att med hjälp av med miljöombyte och en paus från det dagliga arbetet komma på nya roliga idéer till våra kunder.

Just den här eftermiddagens kreativa uppgift var att komma på en kampanjidé för Jämtlands läns landsting, som har stora problem med att patienter uteblir från sina bokade tider, vilket i sin tur leder till onödigt långa vårdköer.

Efter många riktigt bra och flera skrattretande dåliga idéer (vi tillåter oss själva att spåna fritt utan någon som helst censur) fastnade vi för ordet ”Proppen”. Vi tyckte att var en perfekt beskrivning av hur de som uteblir från sina bokade tider faktiskt proppar igen vårdsystemet. Och när ”Proppen” väl hade fötts kom resten av idén – med annonsbudskap, reklamfilm och internkommunikation – väldigt naturligt.

Resultatet ser vi här och nu. I helgen inleddes kampanjen ”Är det du som är proppen?” och uppmärksamheten som den har fått gör att vi som PR-konsulter inte kan låta bli att hoppa jämfota av stolthet. Rapport, Mittnytt, TV4 och Radio Jämtland har gjort inslag, och Östersundsposten och Länstidningen har skrivit artiklar och ledare om problemet med de uteblivna patienterna.

För oss är det inte bara glädjande att se och höra hur en av våra kunders kampanjer uppmärksammas och skrivs om. Ännu viktigare är att frågan har väckt debatt. Många läsare har kommenterat, ifrågasatt, hållit med och tyckt till om antalet uteblivna besök. Och det är ju precis det vi vill uppnå – att frågan lyfts upp i ljuset och skapar en diskussion.

Med många nya uppdrag att hugga tag i, och med nya idéer som ska födas, finns inte tid att luta sig tillbaka och se på. Men vi tillåter oss ändå att njuta en stund – för att se idéer bli verklighet är sannerligen äkta lycka.

/Emelie

Leave a Reply