Varumärkeskontrakt och att våga stå kvar – två sätt att bygga varumärke

Frukostmöte i Toscana

Förra veckan, när diskussionen om varumärket Östersund pågick för fullt, var vi på Trampolin PR bortresta för att arbeta med vårt varumärke. Vi tillbringade några, enligt oss själva, välförtjänta dagar i Toscanas sol och för ovanlighetens skull arbetade vi alltså inte med våra uppdragsgivare, utan med vårt eget företag.

Vi jobbade med ekonomi, sälj och vi planerade för vårt eget kommunikations- och PR-arbete. Vi gjorde en aktivitetsplan för kommande år som både innehåller ny webbsida och en utvecklad blogg (spännande!).

Vi konstaterade också att det inte räcker med bra aktiviteter utan att vi också måste leva vårt varumärke i vardagen – och därför jobbade vi fram ett ”varumärkeskontrakt”. En överenskommelse om hur vi ska agera för att stärka vårt varumärke. Vi utgick från våra värdeord – handlingskraftig, idérik och enkel och vår vision om att Trampolin PR inte bara ska tillföra nytta, utan att det också ska vara roligt att jobba med oss. Kort sammanfattat kom vi fram till följande:

Handlingskraftiga
–       Vi ska alltid leverera det vi har lovat i tid.
–       Vi ska ta egna initiativ och agera proaktivt.
–       Vi erbjuder varandra att hjälpa till om någon har mycket att göra.
–       På kontoret ska vi bli bättre på att diska undan i köket.

Idérika
–       Vi ska sträva efter att erbjuda annorlunda, kreativa lösningar.
–       Vi ska vara påhittiga och nytänkande också i vårt eget PR-arbete.
–       Vi ska fortsätta med våra kreativa torsdagar.
–       Hos oss är det okej att komma med galna idéer

Enkla
–       Vi krånglar inte till det. Vi använder enkla ord och konkreta exempel.
–       Vi är oss själva och har vår egen stil.
–       Vi är tillgängliga för våra uppdragsgivare.
–       Vi är prestigelösa och öppna i vår kommunikation.

Och så ska det vara roligt också
–       Vi är personliga och trevliga. Vi bjuder på oss själva.
–       Vi har ett välkomnande kontor som vi gärna bjuder in till.
–       Vi slösar med positiv feedback.
–       Vi tar oss tid att fika och skratta tillsammans.

Vårt exempel på varumärkeskontrakt var mycket enkelt att göra. Vi hade en bra diskussion, skattade mycket och lyfte stort och smått som är viktigt för oss. Ett väldigt konkret sätt att levandegöra varumärket. Något som jag absolut rekommenderar fler att göra.

Men vad har det här med Östersunds varumärke att göra? Inte mycket. Men vi hade en annan diskussion också. De handlade om att våga välja och våga stå kvar. För oss handlar det bl.a. om vårt namn Trampolin PR. Vi kan ju mer än traditionell PR… Men, vi kom fram till att PR är vår spets, det är här vi sticker ut och särskiljer oss från övriga kommunikationsbyråer. Och bara för att vi själva börjar känna oss lite tjatiga i våra budskap, betyder det inte att andra upplever de så. Förmodligen är det först nu när vi själva börjar bli lite trötta på att förklara vad PR är som vi lite smått börjar nå ut med vårt budskap…

Och att våga välja (även om man är bra på mycket) och att våga stå kvar gäller inte bara småföretag, utan också en stor kommun.

Att bygga ett starkt varumärke är ett långsiktigt, tålamodskrävande arbete. Östersunds kommun har med Vinterstaden kommit en bra bit. Jag hoppas att kommunen vågar stå kvar och på så sätt bli ännu tydligare och ännu starkare.

Och jag hoppas att vi i vårt lilla företag också vågar hålla fast vid vår idé, vara uthålliga och bygga ett starkt varumärke. Och vårt varumärkeskontrakt bli något konkret att hålla sig i på vägen.

/Helena

 

Leave a Reply