Om att bli hög på kurs

By 1 december, 2011Idé och strategi

Jag har precis avslutat en tvådagars kurs i storytelling. Alltså i konsten att bygga ett varumärke genom att berätta en historia – istället för att ”mata på med säljsnack”. Kursen var matnyttig på många sätt, men gav framför allt flera intressanta insikter som jag gärna delar med mig av.

Insikt 1: Alla ”storytellar” – varje dag
Över en kopp kaffe med vännerna, i telefonen med mamma, och när vi kommer hem från jobbet. Hela tiden berättar vi historier om vår arbetsplats. Historier som ger en tydlig bild av vilka värderingar vi har och hur vi löser de dagliga utmaningar vi står inför. För oss på Trampolin PR kan det vara en historia om någon av våra ”kreativa torsdagar” då vi plötsligt fick en riktigt häftig idé. Det kan också vara en historia om den där gången vi tackade nej till ett uppdrag för att vi inte tyckte att det lät roligt (och att jobba med det som känns roligt är just en av våra grundvärderingar). Det är precis sådana historier som blir vårt varumärke, och kanske är det just en sådan historia som ger oss nästa spännande uppdrag.

Insikt 2: Vad hände med tiden – och när fick vi så ont om den?
Under kursens andra dag hamnade vi i en diskussion om tid. En manlig kursdeltagare, från IT-branschen, ifrågasatte om en potentiell kund verkligen skulle ha tid att lyssna på en berättelse om hans företag. ”Alla har ju så pressade tidsscheman, de skulle nog bara skruva på sig om jag berättade en målande historia om någon episod på vårt företag”, var hans argument. Sorgligt nog höll flera kursdeltagare med och det fick mig att fundera över vad som hänt med tiden. När fick vi så ont om den? Alla älskar väl en riktigt bra story – och nog sjutton har vi tid att lyssna?

Insikt 3: Jag är en kursknarkare – det är bara så
När jag inte har gått en kurs på ett bra tag glömmer jag hur skönt det är. Och när jag väl är där kan jag inte få nog. Det handlar inte så mycket om kursens ämne, utan det handlar om den dynamik som uppstår när människor från helt olika branscher och helt olika företagskulturer möts kring ett gemensamt ämne. Sinnet blir vidöppet och inspirationen flödar fritt. Det är riktigt härliga grejer det.

/Emelie

Leave a Reply