Planera lagom och våga göra

By 23 november, 2010Medierelationer

På Trampolin PR har vi några hektiska veckor bakom oss. Guldgalan med tioårsjubileum den 11 november har förstås varit en stor sak. Det är fantastiskt rolig att få ha ett sådant stort och publikt uppdrag i företaget. Jag är jättestolt över det och över min duktiga kollega Marlene som är projektledare och gör ett så bra jobb :-).

Själv har jag varit på turné och pratat varumärke, PR, marknadsföring och Sociala medier med företagare runt om i Jämtland.  I kväll var det ”Så lyckas småföretagare med PR” på mysiga hotell Granen i Åre.  Bra diskussioner och många bra idéer blev det. Mitt bästa tips under kvällen var att planera lagom. Välformulerade PR- och marknadsföringsplaner gör ingen nytta så länge man inte också kommer till skott och GÖR saker.  Visst måste man planera men begrepp som vision, mission, usp, esp och liknande kan ge vem som helst prestationsångest. Det gäller att hitta rätt nivå och för ett litet företag har man en väldigt bra grund för sitt PR-arbete om man kan svara på frågorna

–       Vilket är ditt erbjudande?

–       Vad gör dig annorlunda?

–       Vem vill du kommunicera med?

När man planerat lagom handlar det om att våga. Att våga välja – man kan inte kommunicera allt till alla. Och man blir inte intressant för någon om man försöker. Att våga handlar också om att våga göra. Att våga sälja in sig själv som föredragshållare vid en nätverksträff även om det känns lite jobbigt, att våga skriva den där debattartikeln eller att våga bjuda in till sitt lite udda kundevent utan att veta om det blir flipp eller flopp.

Den närmaste tiden kommer jag att hålla lite extra utkik i våra lokala medier för att se om de företagare jag har träffat har vågat ringa och tipsa om sina nyheter. Jag hoppas det, och jag hoppas att det gav resultat.

/Helena

Leave a Reply