Att skriva är mer än att välja rätt ord

By 15 oktober, 2010Text och form

Det är fredag kväll, klockan är tio. TV4 Idols första del är precis slut och vi väntar på omröstningen. Själv har jag följt idol på halvfart bredvid min sovande sexåring, eftersom jag har arbetat med min hemläxa på sidan om. Kurs: Berghs School of Communications – Copywriting steg 2.

Förra veckan missade jag min uppgift, helt enkelt för mycket jobb på Trampolin PR och för omfattande uppgift i kursen. Den här veckan fick jag lägga manken till och har precis, två timmar innan deadline laddat in min uppgift. Den här veckan lydde uppgiften: ” En ny typ av mjölk ska börja säljas. Ett glas (33 cl) innehåller all näring kroppen behöver för en dag.  Ta fram tre idéer som kommunicerar vad mjölken är för någonting till konsumenterna. Förklara hur idéerna kommer att gestalta sig i de medier som du själv väljer.”

Spännande eller hur?

Stora delar av mitt jobb handlar om att skriva och då är det viktigt för mig att utvecklas och bli ännu bättre, därför valde jag distanskursen på Berghs den här hösten. Nu har vi hunnit igenom ungefär halva kursen och jag är glad att jag går igenom den, trots tidsbrist och mycket arbete. Och, kursen betyder en insikt. Att copywriting i första hand inte handlar om att välja rätt ord och sätta dem på rätt plats i en mening. Copywriting handlar om att se helheten i ett varumärkesarbete, identifiera målgrupp och se till målgruppens behov. Inte förrän syftet med texten är noga analyserat kan en bra text skrivas. Där menar jag att många misslyckas. Tack för en bra kurs, trots att jag får ägna fredagskvällar framför TV:n med att slutföra mina uppgifter!

/Marlene

Leave a Reply